Samorząd terytorialny 9.A.D3.2.ST
- Rozwój samorządu terytorialnego i jego etapy,
- Samorząd terytorialny w świetle Konstytucji RP z 1997 r.,
- Założenia Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego,
- Ustawowe podstawy działalności samorządu terytorialnego,
- Akty prawa miejscowego (rodzaje, organy, ogłaszanie, wejście w życie),
- Pojęcie gminy, powiatu i województwa,
- Pojęcie terytorium i mieszkańca jednostki samorządu terytorialnego,
- Osobowość publicznoprawna i cywilnoprawna samorządu terytorialnego,
- Pojęcie i rodzaje jednostek pomocniczych gminy,
- Zadania jednostek samorządu terytorialnego i formy ich wykonywania,
- Formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego,
- Władze jednostek samorządu terytorialnego,
- Formy demokracji bezpośredniej,
- Rodzaje organów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego
(z uwzględnieniem podziału na stanowiące i kontrolne oraz wykonawcze).
- Zadania i kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego,
- Status prawny radnego (prawa, obowiązki, zakazy),
- Sposób kreacji organów jednostek samorządu terytorialnego. Podstawy prawa wyborczego,
- Nadzór nad samorządem terytorialnym.
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarczej.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
K_W10 Zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów administracyjnych.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: ustna
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test wielokrotnego wyboru
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, projekty studenckie
1) Na ocenę 5.0 – bardzo dobra znajomość ustaw samorządowych zweryfikowana testem (na 20 pkt – 18-20 pkt)/obecność/aktywne logowanie się/udział w dyskusjach.
2) Na ocenę 4.5 – jw. (na 20 pkt – 17-16 pkt)
3) Na ocenę 4.0 – jw. (na 20 pkt – 15-14 pkt)
4) Na ocenę 3.5 – jw. (na 20 pkt – 13-12 pkt)
5) Na ocenę 3.0 – jw. (na 20 pkt – 12-11 pkt)
6) Istnieje możliwość modyfikacji oceny z testu sprawdzianem wiadomości w formie ustnej i aktywnością na zajęciach.
Literatura
B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2021, Wydawnictwo Wolters Kluwer.
J. Korczak, P. Lisowski, A. Ostapski, Ustrój samorządu terytorialnego,
Wrocław 2020, e-book, https://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/115903
H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Pionowy podział władzy, Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: