Prawne aspekty ochrony radiologicznej 9.BW.D3.5.MBN.PAOR
Opis:
W trakcie zajęć student zapoznaje się z rodzajami promieniowania. Zapoznaje się z podstawowymi pojęciami, takimi jak: rodnik, cząstka wzbudzona, defektoskop, zasada ochrony radiologicznej. Student zapoznaje się z obecnością pierwiastków promieniotwórczych w środowisku, z podstawową wiedzą dotyczącą promieniowania jonizującego, ze skażeniami promieniotwórczymi, odpadami promieniotwórczymi. Zaznajamia się z dawkami promieniotwórczymi oraz ze skutkami pochłonięcia dawki promieniowania jonizującego. Student zaznajamia się z radioizotopami w materiałach budowlanych. Zaznajamia się z typami reaktorów energetycznych. Student zdobywa wiedzę na temat korzyści i zagrożeń
płynących z energetyki jądrowej. Student zapoznaje się z obliczeniami wydajności reakcji radiacyjnych oraz czasu przebywania pierwiastka worganizmie człowieka. Umie ocenić rolę radionuklidów w środowisku. Studentzapoznaje się z zasadami ochrony radiologicznej
Zakres tematów:
1. Podstawowe pojęcia i definicje
2. Rodzaje promieniowania, promieniowanie alfa, beta, gamma, neutronowe.
3. Promieniotwórczość naturalna i sztuczna.
4. Okres połowicznego rozpadu. Izotopy promieniotwórcze i stabilne.
5. Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią.
6. Zastosowanie promieniowania jonizującego np.radiodiagnostyka, czujki dymowe itp.
7. Przyrządy pomiarowe promieniowania – przyrządy dozymetryczne.
8. Ochrona człowieka i środowiska przed promieniowaniem jonizującym
9. Składowanie odpadów radioaktywnych. Postępowanie z odpadami promieniotwórczymi. Zasady prawidłowego transportu materiałów radioaktywnych i jądrowych
9. Dawki promieniowania, skażenia promieniotwórcze, odpady promieniotwórcze, pomiar skażenia żywności i materiałów
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_PAOR1 Student/ka definiuje podstawowe pojęcia takie jak: promieniowanie jonizujące oraz jego rodzaje, promieniotwórczość sztuczna i naturalna, czas połowicznego rozpadu, dozymetria i wielkości dozymetryczne itp.. (K_W03)
Umiejętnośći: student potrafi
2.U_PAOR1 Student/ka potrafi uzasadnić znaczenie promieniowania jonizującego w życiu codziennym. (K_U03, K_U09)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
3.K_PAOR1 Student/ka właściwie ocenia niebezpieczeństwo dla ogółu społeczeństwa wynikające z zastosowania materiałów promieniotwórczych. (K_K05)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
Wykład
B. Tryb realizacji
w Sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
Wykład 15h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład: wykład z prezentacją multimedialną
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Wykład: napisanie trzech cząstkowych sprawdzianów
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Wykład: ocena końcowa jest sumą uzyskanych punktów z sprawdzianów cząstkowych. Zaliczenie na ocenę 3.0 51%, 3.5 61%, 4.0 71%, 4.5 81%, 5.0 91% wymaganej liczby punktów
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
1. Praca zbiorowa pod redakcją A. Z. Hrynkiewicz, „Człowiek i promieniowanie jonizujące”, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 2001
2. Jaracz, P., 2001 Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, „Promieniowanie jonizujące w środowisku człowieka”
3. Siemiński, M, 1994, , Fizyka zagrożeń środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN
4. Dobrzyński L., Droste E., Trojanowski W., Wolkiewicz R. „ Spotkanie z promieniotwórczościq ” Instytut Problemów Jądrowych im. A. Sołtana, Swierk 2005
5. Gorączko W. , Radiochemia i ochrona radiologiczna ", Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2003
B. Literatura uzupełniająca
6. Szymański W. „Chemia jądrowa” , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996
7. Praca zbiorowa „Ćwiczenia laboratoryjne z chemii jądrowej i radiochemii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: