Etyka 9.BW.D3.6.MON.E
Opis:
Celem kształcenia jest pogłębienie wiedzy na temat znaczenia zasad etyki nowożytnej dla współczesnego społeczeństwa i pracy funkcjonariusza publicznego. Studentom zaprezentowane zostaną: pojęcie etyka, podstawowe kierunki i podziały, współczesne dylematy społeczne w kontekście moralności, znaczenie zasady deontologii zawodowej. Studentom zaprezentowane zostaną źródła etyki deontologicznej w postaci zbiorów zasad postępowania służb publicznych oraz ich status prawny. Kształcenie obejmie interpretację poszczególnych zasad etyki deontologicznej oraz zagadnienia odpowiedzialności zawodowej.
Treści programowe:
1. Etyka jako nauka pomocnicza dla bezpieczeństwa wewnętrznego.
2. Znaczenie i funkcje etyki w bezpieczeństwie wewnętrznym wobec wyzwań XXI wieku.
3. Podziały etyki.
4. Znaczenie etyki deontologicznej jako wzorca etycznego i praworządnego zachowania funkcjonariusza publicznego.
5. Status zbiorów zasad postepowania (kodeksów) etyki zawodowej na tle normatywnej koncepcji źródeł prawa.
6. Praworządność, bezstronność, neutralność polityczna, profesjonalizm, poufność i ochrona tajemnicy zawodowej jako podstawowe standardy etyki deontologicznej w pracy funkcjonariusza publicznego.
7. Odpowiedzialność zawodowa.
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_PP2 Etykę zawodu pracowników organów bezpieczeństwa wewnętrznego ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej i zasad tworzenia kodeksu etyki zawodowej (K_W07, K_W10).
Umiejętności: student potrafi
2. U_PP1 Samodzielne zdobywać, wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu etyki jako nauki pomocniczej dla bezpieczeństwa wewnętrznego (K_U02).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
3. K_PP1 Krytycznej oceny i konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych z zakresu nauk pokrewnych, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w pracy lub służbie funkcjonariusza publicznego (K_K01).
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
30h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
wykład z prezentacją multimedialną,
wykład konwersatoryjny,
dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2, 3)- sporządzenie kodeksu etyki służb publicznych
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej z wykładu: praca zaliczeniowa (70%), obecność za zajęciach (30%)
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. T. Pietrzykowski, Etyczne problemy prawa. Zarys wykładu, Katowice 2005.
2. I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009.
3. S. Sowiński, Etyka w życiu publicznym, Warszawa 2012.
4. Zarządzenie Nr 70 Prezesa RM z dnia 6 października 2011 w sprawie wytycznych z zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej, MP nr 93, poz.953.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Zasady etyki zawodowej policjanta, załącznik do zarządzenia nr 805 Komendanta Głównego Policji Z dnia 31 grudnia 2003.
2. Zasady etyki funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej , załącznik do zarządzenia Nr 1 szefa KAS z dnia 4 stycznia 2019.
B. Literatura uzupełniająca:
1. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, wyd. III-uzupełnione i poprawione, Toruń 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: