Podstawy organizacji i zarządzania 9.BW.Z3.2.POiZ
Rozwój nauki o organizacji i zarządzaniu; organizacja jako system – modele i otoczenie organizacji; struktury organizacyjne – zasady budowy organizacji, rozpiętość i zasięg kierowania, rodzaje struktur organizacyjnych; funkcje zarządzania; kierowanie ludźmi w organizacjach – przywództwo, style kierowania; teorie motywacji, kierowanie konfliktami w organizacjach; zmiany w organizacjach. Rozwiazywanie problemów zarządzania.
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Zna pojęcia, struktury organów i instytucji z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego jak i zasad rozumowania prawniczego, logiki, organizacji i zarządzania.
K_W08 Objaśnia reguły zarządzania i administrowania organami administracji bezpieczeństwa.
Umiejętności:
K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U06 Posiada umiejętność spójnego, logicznego, merytorycznego dokonywania wypowiedzi w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego z wykorzystaniem wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki.
K_U07 Identyfikuje strategie argumentacyjne, posiada umiejętność prezentacji własnych też, poglądów, sugestii, wątpliwości.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji bezpieczeństwa i nauk pokrewnych.
K_K02 Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K06 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie zadań, wykład z prezentacją multimedialną
Student regularnie uczęszcza na zajęcia i bierze w nich aktywny udział; rozwiązuje na bieżąco zadane zadania; bierze udział w dyskusji, aktywnie pracuje w zespole. Zaliczenie ćwiczeń: prawidłowe i kompletne wykonanie pracy semestralnej – bdb; pojedyncze błędy – db plus; błędy w pracy niemające wpływu na wynik końcowy pracy – db; praca z błędami i uchybieniami – dost plus; praca z błędami, uchybieniami, niezawierająca wszystkich elementów – dost.; praca niekompletna, bez istotnych elementów, nieprawidłowy wynik pracy – ndst.
Egzamin pisemny obejmujący tematykę omawianą na wykładzie (5 pytań). Kryteria oceniania – ocenę dostateczną otrzymuje student, który poprawnie i kompletnie odpowiedział na trzy pytania (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytania). Poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na cztery pytania – ocena dobra (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytanie), poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na pięć pytań – ocena bdb. Ocena ndst - odpowiedź na mniej niż trzy pytania.
Literatura
L. Korzeniowski, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin 2019.
Z. Władek, Organizacja i zarządzanie w administracji publicznej. Zarys wykładu, wyd. Difin 2016.
Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, , Opole 2004.
Nauka organizacji i zarządzania, A. Chrisidu-Budnik, J.Korczak A.Pakuła, J.Supemat, Wrocław 2005.
S.P. Robbins, Zachowanie w organizacji, PWE, Warszawa, 2004.
Zachowania organizacyjne, red. Potocki A., Diffin, Warszawa, 2005.
R. W. Griffin: Podstawy zarządzania organizacjami, PWN Warszawa 1996 i nowsze wydania.
J. Stoner, Ch. Wankel: Kierowanie, PWE Warszawa 1996 i nowsze wydania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: