Pierwsza pomoc przedmeczyczna 9.BWII.D2.1.PPP
Opis:
Umiejętność prowadzenia podstawowych zabiegów resuscytacyjnych z użyciem defibrylatora AED u osób dorosłych i dzieci w oparciu w wytyczne ERC 2021, w tym ocena stanu przytomności, bezprzyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, prawidłowa technika uciskania klatki piersiowej, rola świadka zdarzenia
w podejmowaniu resuscytacji krążeniowo oddechowej, umiejętność zastosowania zasad pierwszej pomocy
w obrażeniach (krwotoki, złamania, skręcenia, zwichnięcia) oraz wybranych stanach nagłych (astma oskrzelowa, cukrzyca, udar mózgu, zawał mięśnia sercowego, anafilaksja itp.). Zakres tematów: Spotkanie organizacyjne, Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych – algorytm BLS Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych z użyciem defibrylatora AED - algorytm BLS AED Podstawowe zabiegi resuscytacyjne dzieci – algorytm BLS dla dzieci Poszkodowany urazowy – postępowanie przedszpitalne Wybrane stany nagłe – postępowanie przedszpitalne
Zakres tematów:
Zakres tematów:
Spotkanie organizacyjne,
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych – algorytm BLS
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne osób dorosłych z użyciem defibrylatora AED - algorytm BLS AED
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne dzieci – algorytm BLS dla dzieci
Poszkodowany urazowy – postępowanie przedszpitalne
Wybrane stany nagłe – postępowanie przedszpitalne
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_ PPP 1 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o normach regulujących funkcjonowania państwa w obszarze bezpieczeństwa zdrowotnego, w tym standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie (k_W05).
2. W_ PPP 2 szczegółową budowę i zasady funkcjonowania instytucji państwowych i samorządowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo zdrowotne (k_W06).
Umiejętności: student potrafi
3. U_PPP1 współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i/lub podejmować wiodącą rolę
w zespołach i/lub kierować pracą zespołu podczas udzielania pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia K_U04
4. U_PPP2 praktycznie wykorzystywać oraz pogłębiać wiedzę z zakresu wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób dorosłych i dzieci oraz stosować automatyczny defibrylator AED, a także bez użycia przyrządów udrożniać drogi oddechowe, doraźnie tamować krwawienia i krwotoki doraźnie, unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia.( K_U05)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
5. K_PPP1 przestrzegania zasad i procedur przy udzielaniu pierwszej pomocy, pokonywania własnego oporu przed wykonywaniem czynności ratunkowych u ludzi potrzebujących pomocy w zagrożeniach życia i zdrowia.(K_K02)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład / warsztaty
B. Tryb realizacji
w Sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h / 15h
D. Sposób zaliczenia
Zaliczenie lub ocena/zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład:
Wykład tradycyjny,
wykład z prezentacją multimedialną,
dyskusja,
Warsztaty:
Fantom BLS Little Anne QCPR
Defibrylator trenigowy AED
Aplikacja wspomagająco monitorująca QCPR
Ćwiczenia manualne algorytmów z użyciem wyżej wymienionego sprzętu
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Wykład: test sprawdzający wiedzę z zakresu wykładu składający się z 15 pytań – zalicza 60% prawidłowych odpowiedzi
Warsztaty: ocena na podstawie symulacji niskiej wierności z użyciem fantomu BLS i defibrylatora AED.
Ocena zaliczająca warsztaty
Literatura
A. Zawadzki A. /red./. Medycyna ratunkowa i katastrof. PZWL Warszawa /wznowienie/ 2012
B. Noniewicz M. Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów. PZWL Warszawa, 2011
C. Andres J. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa Podręcznik dla studentów 2011
D. Andres J. Wytyczne resuscytacji 2021, Wyd. ERC/PRC
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: