Metodyka pracy kuratora sądowego dla dorosłych 9.BWII.D2.2.SK.MPKS
Opis: Zajęcia z zakresu metodyki pracy kuratora rodzinnego dla dorosłych koncentrują się wokół analizy aktów normatywnych regulujących sądową kuratelę dla dorosłych, stąd też zasadniczy cel zajęć jest ukierunkowany na wykształcenie wśród studentów umiejętności w zakresie dokonywania właściwej interpretacji zapisów normatywnych wynikających z przedmiotowych aktów prawnych, która stanowi praktyczny aspekt zajęć w zakresie charakterystyki modelu kurateli sądowej w Polsce.
Zakres tematów:
1. Ewolucja kurateli sądowej w Polsce:
a) okres międzywojenny,
b) okres od zakończenia wojny do 1989 r.,
c) instytucja kurateli sądowej określona w rozporządzeniu z 1989 r.
2. Zadania kuratorów dla dorosłych w wykonywaniu kar i środków reakcji na popełnienie przestępstwa.
3. Diagnoza w pracy kuratora sądowego.
4. Ogólne problemy diagnozowania.
5. Etapy i procedura opracowywania diagnozy przez kuratora – zagadnienia praktyczne.
6. Kurator zawodowy jako instytucja systemu karnego.
7. Praca socjalna kuratora dla dorosłych przy realizowaniu pomocy postpenitencjarnej.
Nakład pracy studenta
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_ MPKS 1 W pogłębionym zakresie zdobywa wiedzę z zakresu pracy kuratora sądowego dla dorosłych (K_W02)
2. W_ MPKS 2 Metody i techniki stosowane w pracy kuratora sądowego dla dorosłych (K_W03)
Umiejętności: student potrafi
3. U_ MPKS 1 Praktycznie wykorzystywać wiedzę na temat metod i technik stosowanych w pracy kuratora sądowego dla
dorosłych (K_U05)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. K_ MPKS 1 Pełnienia roli kuratora sądowego dla dorosłych (K_K03)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład/ ćwiczenia
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h/ 20h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny,
rozwiązywanie zadań,
dyskusja.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Obecność na wykładach (efekty 1,2);
Przedłożenie pisemnej pracy semestralnej (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie obecności na zajęciach (20%) i pracy zaliczeniowej (80%).
Ocena końcowa:
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
1. Z. Ostrihanska, T. Szymanowski: Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2017.
2. M. Pawlicka: Kuratela sądowa w Polsce, Europie i świecie – historia i stan obecny, Warszawa 2007.
3. K. Jadach: Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych, Wydawnictwo Naukowe UAM 2011.
4. K. Gromek: Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa 2005.
5. K. Stasiak: Ustawa o kuratorach sądowych. Komentarz, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: