Patologie społeczne 9.BWII.D2.2.SK.PS
Opis: Celem uczenia się jest przedstawienie kompendium wiedzy na temat zjawisk patologicznych, występujących zarówno u osób dorosłych, jak i nieletnich, występujących we współczesnym, zmieniającym się społeczeństwie, zachowań działających destruktywnie na społeczeństwo i na daną jednostkę społeczną. Zapoznanie studentów z rodzajami zachowań dewiacyjnych, niezgodnymi z wartościami i normami powszechnie uznawanych w danej społeczności, w danym kręgu kulturowym. Wyjaśnienie mechanizmów zachowań dewiacyjnych, ich etiologii, skutków psychospołecznych oraz prawnych w ujęciu kryminologicznym (socjologicznym, psychologicznym, pedagogicznym oraz prawnym). Wyjaśnienie zagrożeń patologicznych w związku z aktualną sytuacją geopolityczną, a w szczególności migracji ludzi z innych kultur społecznych.
Treści programowe:
1. Wybrane teorie kryminologiczne
2. Patologia społeczna (podstawowe terminy i pojęcia)
3. Stereotypy, uprzedzenia
4. Agresja, przemoc w rodzinie
5. Zjawisko handlu ludźmi w Polsce i w świecie
6. Niedostosowanie społeczne i przestępczość nieletnich
7. Prostytucja, patologie seksualne
8. Uzależnienia
9. Wykluczenia społeczne
10. Przestępstwa z nienawiści
11. Kreowanie kozła ofiarnego
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_PS01 w pogłębiony sposób wpływ i ryzyko negatywnych zjawisk społecznych, takich jak patologie społeczne, funkcjonowanie jednostki, społeczeństw, organów publicznych i instytucji (np. korupcja) (K_W07)
Umiejętności: student potrafi
2. U_PS01 samodzielnie planować i realizować własne dokształcanie się, dotyczące patologii społecznych, ich zagrożeń i konsekwencji dla społeczeństwa, stale aktualizować posiadaną wiedzę, w tym zakresie (K_U10)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
3. K_PS01 Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w granicach określonych prawem, w przeciwdziałaniu zjawiskom patologicznym i przestępczości (K_K04)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
Wykład/ćwiczenia
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15/20h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny, wykład interaktywny z prezentacją multimedialną, referaty, prezentacja multimedialna studentów, dyskusja.
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,3);
Zadania cząstkowe (efekty 2,3).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Ocena końcowa z zaliczenia
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Ustawa o pomocy społecznej – Dz. U. 2023.poz. 901
2. kazusy
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021;
2. K. Pierzchała, Cz. Cukiera, Człowiek a patologie społeczne, Wydawnictwo Adama Marszałek, Toruń 2021;
3. J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Arche, Gdańsk 2011;
4. P. Drembkowski, G. Kowalski, Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Komentarz, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2023;
B. Literatura uzupełniająca
1. K T. Cielecki, A. Suchorska. Profilaktyka i resocjalizacja a przestępczość nieletnich w Polsce. Kolonia Limited 2013.
2. E. Aronson, J, Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2012;
3. A. Witkowska-paleń, Przemoc w rodzinie. Pomoc, interwencja, wsparcie społeczne, Maternus Media, Tychy 2016
4. P. Łabuz, I. Malinowska, M. Michalski, T. Safjański (red.), Handel ludźmi. Przestrzeń prawnokarna i kryminalistyczno-kryminologiczna, Difi, Warszawa 2017;
5. B. Tobiasz-Adamczyk, Przemoc wobec osób starszych, WUJ, Kraków2009;
6. J. Siemionow, Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność, Difin, Warszawa 2011
7. Strony Internetowe Fundacji La Strada, Fundacji Dzieciom dajemy siłę, Fundacja Itaka itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: