Negocjacje kryzysowe 9.BWII.D2.2.SM.NK
Opis: Celem uczenia się jest ukazanie istoty negocjacji policyjnych i więziennych, z ich specyfiką, metodyką działań oraz komunikacji w warunkach szczególnych (ze szczególnym uwzględnieniem technik aktywnego słuchania), jakimi są sytuacje kryzysowe wywołane przez różne czynniki psychologiczne. Wywołane są one zarówno przez osoby doświadczające załamania psychicznego, choroby psychicznej, jak i ludzi ze środowisk przestępczych, w tym grup terrorystycznych. W trakcie zajęć student zapozna się z interdyscyplinarnym podejściem do tego zagadnienia, z procedurami działań negocjacji policyjnymi i więziennych, z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi negocjacje policyjne. Zapozna się, a także przećwiczy w symulacjach, najważniejsze techniki negocjacyjne w warunkach kryzysowych (negocjacje policyjne oraz w zakładach karnych), gdzie jest zagrożenie zdrowia i życia zakładnika, zakładników czy samego sprawcy (np. manifestujący chęć popełnienia samobójstwa). Zapozna się z typami sprawców incydentów oraz z rodzajami incydentów.
Zakres tematów:
1. Definicja kryzysu psychologicznego, funkcjonowanie człowieka w kryzysie, procesy psychologiczne w sytuacjach kryzysowych;
2. Psychologiczne aspekty komunikacji w sytuacjach kryzysowych, podstawy komunikacji interpersonalnej, aktywne słuchanie;
3. Podstawowe zagadnienia z zakresu interwencji kryzysowej oraz podstawowe akty prawne regulujące negocjacje policyjne
4. Typologia sprawców danego incydentu ze wskazówkami do rozmów z nimi, specyfika środowiska więziennego i przyczyn incydentów kryzysowych oraz przeciwdziałania zagrożeniom w więzieniu;
5. Negocjacje kryzysowe – negocjacje policyjne, negocjacje więzienne, negocjacje kryzysowe związane z porwaniem zakładników, negocjacje w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia ofiar lub samych sprawców.
Dyscyplina
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1. W_NK1 posiada pogłębioną wiedzę na temat negocjacji z terrorystami, negocjacjami więziennymi, negocjacji kryzysowych (K_W04)
Umiejętności: student potrafi
2. U_NK1 współpracować i współdziałać z innymi członkami zespołu negocjacyjnego, podejmować wiodącą rolę w zespole negocjacyjnego, kierować ich pracą (K_U04)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
3. K_NK1 odpowiedzialnego pełnienia roli negocjatora w sytuacjach kryzysowych, z zachowaniem wszystkich zasad proceduralnych oraz praworządności (K_K03)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład / ćwiczenia
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h / 20h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład interakcyjny z prezentacją multimedialną, dyskusja, pytania/odpowiedzi, ćwiczenia poszczególnych technik negocjacyjnych, aktywnego słuchania, symulacje negocjacji.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 2,3).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Ocena końcowa z zaliczenia
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Zarządzenie nr 213 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie metod i form przygotowania i realizacji zadań Policji w przypadkach zagrożenia życia ludzi lub ich mienia albo bezpieczeństwa i porządku publicznego – Dz. Urz. KGP z 25.09.2014, poz. 65
2. Zarządzenie nr Komendanta Głównego Policji z dnia 26 marca 2002 r. w sprawie form i metod wykonywania negocjacji policyjnych – Dz. Urz. KGP z 30.03.2002, nr 5, poz. 25
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. A. Aksamitowski, M. Cupryjak, A. Buchalski, Negocjacje w sytuacjach kryzysowych, Szczecin 2018;
2. R. Poklek, M. Chojnacka, Negocjacje policyjne i więzienne, Difin, Warszawa 2017;
3. M. Netczuk-Gwoździewicz, Negocjacje w sytuacjach kryzysowych, WSzSL im. Gen. Tadeusza Kościószki, Wrocław 2014;
4. E. M. Cenker, Negocjacje jako forma komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania, Poznań 2011;
5. D. Piotrowicz, Negocjacje kryzysowe i policyjne. Wybrane zagadnienia psychologiczne i kryminologiczne, wydanie nakładem własnym autora, Warszawa 2010.
B. Literatura uzupełniająca
1. R. Cialdini, Wywieranie wpływu na człowieka. Teoria i praktyka, Sopot 2016;
2. E. Aronson, J, Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2012;
3. R. Fisher, D. Shapiro, Emocje w negocjacjach, Jacek Santorski & Co Agencja wydawnicza, Warszawa 2009
4. T. Bielska, Wprowadzenie do psychologii. Aspekty policyjne, Szczytno 2007
5. G. Myśliwiec, Techniki i triki negocjacyjne, czyli jak negocjują profesjonaliści, Warszawa 2007;
6. K. Hogan, Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2005.
7. W. Ury, Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: