Resocjalizacja penitencjarna 9.BWII.D2.3.SK.RP
Opis: Problematyka przedmiotu „Resocjalizacja penitencjarna” obejmuje analizę systemów penitencjarnych ze szczególnym uwzględnieniem prawnego aspektu wiążącego się z procesem resocjalizacji więźniów. Stąd też w ramach zajęć powinna nastąpić prezentacja aktów normatywnych, które stanowią źródło przedmiotowych systemów. Zaprezentowana w ten sposób problematyka wymaga rozwinięcia o kwestie związane z klasyfikacją skazanych i zakładów karnych w Polsce. Łączna analiza zakreślonych powyżej wątków prawnych jest ukierunkowana na przekazanie studentom wiedzy co do istoty kary pozbawienia wolności, w tym w zakresie jej „wartościowania” w aspekcie zarówno prawnym, jak i społecznym.
Zakres tematów:
1. Systemy penitencjarne na świecie.
2. Historia rozwoju więziennictwa w Polsce.
3. Geneza zróżnicowanych systemów wykonywania kary pozbawienia wolności.
4. Systemy wykonywania kary pozbawienia wolności w Polsce.
5. Klasyfikacja skazanych i zakładów karnych w Polsce.
6. Środki oddziaływania penitencjarnego.
7. System dozoru elektronicznego.
Nakład pracy studenta
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_ RP 1 W pogłębionym stopniu zna źródła prawa i teorie naukowe właściwe dla problematyki wykonywania
kary pozbawienia wolności (K_W01)
2. W_ RP 2 Strukturę organów i instytucji wykonujących karę pozbawienia wolności (K_W06)
Umiejętności: student potrafi
3. U_ RP 1 Ustalać stan faktyczny, dokonać wykładni przepisów w postępowaniu karnym wykonawczym w zakresie
wykonywania kary pozbawienia wolności (K_U01)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. K_ RP 1 Uczestniczenia w procesie resocjalizacji w ramach procedury wykonywania kary pozbawienia wolności, w tym
wykonywanej w warunkach dozoru elektronicznego (K_K03)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład/ ćwiczenia
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h / 20h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny,
rozwiązywanie zadań,
dyskusja.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Obecność na wykładach (efekty 1,2);
Przedłożenie pisemnej pracy semestralnej (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie obecności na zajęciach (20%) i pracy zaliczeniowej (80%).
Ocena końcowa:
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
1. T. Szymanowski: Prawo karne wykonawcze z elementami polityki karnej i penitencjarnej, Warszawa 2017,
2. I. Zduński, A. Ornowska: Resocjalizacja penitencjarna. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2014.
3. M. Szwejkowska, K.D. Ryś (red. naukowa): Współczesne wyzwania dla systemów penitencjarnych na świecie, Olsztyn 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: