Social and economic aspects of employment - kurs w j. obcym 9.BWII.D2.4.KJON
Opis:
Celem zajęć jest ukazanie studentom społecznych i ekonomicznych uwarunkowań procesu świadczenia pracy. Podczas wykładu omówione zostaną kwestie stanowiące największe wyzwania dla współczesnych stosunków zatrudnienia, tj. problematyka dotycząca: równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, sztucznej inteligencji w procesie pracy, gig economy, mobbingu, równego traktowania, pracy dzieci oraz whistleblowingu.
Zakres tematów:
1. Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym
2. Sztuczna inteligencja w procesie pracy
3. Gig economy
4. Równe traktowanie w zatrudnieniu
5. Mobbing
6. Praca dzieci
7. Sygnaliści - między interesem publicznym a interesem podmiotu zatrudniającego
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_ KwJON1 społeczne i ekonomiczne uwarunkowania procesu świadczenia pracy (K_W02)
2. W_ KwJON2 wpływ na funkcjonowanie społeczeństwa i ryzyko związane z nowymi zjawiskami w procesie świadczenia pracy (K_W07)
Umiejętności: student potrafi
3. U_ KwJON1 rozwiązywać zagadnienia problemowe dotyczące społecznych i ekonomicznych uwarunkowań procesu świadczenia pracy (K_U07)
4. U_ KwJON2 posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii specjalistycznej (K_U08)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. K_ KwJON1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących społecznych i ekonomicznych aspektów zatrudnienia (K_K01)
6. K_ KwJON2 świadomego uczestniczenia we współczesnych stosunkach zatrudnienia (K_K03)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1, 2, 3, 4, 5, 6)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie pracy zaliczeniowej (80%) i obecności podczas zajęć (20%)
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
• H. Leymann, The Content and Development of Mobbing at Work, European Journal of Work and Organizational Psychology 1996, 5 (2)
• D. Sindhu Battina, The Future of Artificial Intelligence at Work: A Review on Effects of Decision Automation and Augmentation on Workers Targeted by Algorithms and Third-party Observers, Novateur Publications International Journal of Innovations in Engineering Research and Technology, Volume 5 (2018)
• P. Nowik, New Challenges for Trade Unions in the Face of Algorithmic Management in the Work Environment, Studia z Zakresu Prawa Pracy i Polityki Społecznej 2022,2
• J. R. Mesmer-Magnus, Ch. Viswesvaran, Whistleblowing in Organizations: An Examination of Correlates of Whistleblowing Intentions, Actions, and Retaliation, Journal of Business Ethics 2005, 62
• M. Davis, Some paradoxes of Whistleblowing, Business and Professional Ethics Journal, 15, (1)
• G. Thüsing, European Labour Law, C.H. Beck 2013
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
• M. Barański, Initial Remarks on Artificial Intelligence and Axiological Foundations of Labour Law, Studia z Zakresu Prawa Pracy i Polityki Społecznej 2022, 29
• Y.N. Harari, 21 Lessons for the 21st Century (part one, point two), Vintage 2019
• D. Kuder D, Praca dzieci jako problem we współczesnym świecie, Europa Regionum 2015, 25
• H. Szewczyk, Whistleblowing: zgłaszanie nieprawidłowości w stosunkach zatrudnienia, Warszawa 2020
B. Literatura uzupełniająca
• T. Warren, Work–life balance and gig work: ‘Where are we now’ and ‘where to next’ with the work–life balance agenda? Journal of Industrial Relations, 2021 (63)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: