Polskie służby ratownicze - historia i współczesność 9.BWII.D2.4.PKH.PSR
Opis:
Studenci zostaną zapoznani z historią powstania ratownictwa: górskiego; wodnego; walki z pożarami i innymi klęskami; medycznego; chemicznego i ekologicznego; wysokościowego; górniczego oraz humanitarnego. Omówione zostaną obszary działania tych służb, ich pozycja w Polskim systemie prawnym oraz historia powstania. Studenci dowiedzą się jak w praktyce przebiega akcja ratunkowa. Studenci poznają także rolę organizacji pozarządowych w polskim systemie ratownictwa.
Zakres tematów:
1. Klasyfikacja polskich służb ratowniczych,
2. Historia powstania służb ratowniczych,
3. Prawna i ustrojowa pozycja służb ratowniczych,
4. Obszar działania służb ratowniczych,
5. Przebieg akcji ratowniczych.
Wskazane treści programowe dotyczą poszczególnych systemów ratownictwa m.in.:
• górskiego (GOPR, TOPR),
• wodnego (WOPR, SAR),
• walki z pożarami i innymi klęskami (PSP, OSP),
• medycznego (SOR, LPR),
• chemicznego i ekologicznego (SGRChem-Eko),
• wysokościowego (np. PSP),
• górniczego,
• humanitarnego (PCK).
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_ PHiW1 Ma pogłębioną znajomość zagadnień związanych ze zjawiskiem stanów nadzwyczajnych jak np. stan klęski żywiołowej oraz prowadzenia akcji ratowniczej przez odpowiednie służby (OSP, PSP, SGRChem-Eko, PCK) (K_W04)
Umiejętności: student potrafi
2. U_ PHiW1 W pełni samodzielnie prezentować własne tezy, poglądy, sugestie i wątpliwości dotyczące funkcjonowania polskich służb ratowniczych, poprzedzone wizytami studyjnymi lub warsztatami z ratownikami WOPR, PSP/OSP (K_U07)
3. U_ PHiW2 Prowadzić debatę na tematy dotyczące prawnych aspektów zapobiegania zagrożeniom przez polskie służby ratownicze (GOPR, TOPR, WOPR, SAR, PSP, OSP, SOR, LPR, SGRChem-Eko, PCK). (K_U09)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. K_ PHiW1 Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w granicach określonych prawem i służących przeciwdziałaniu przestępczości, a także pomocy ofiarom przestępstw np. podpalenia domu/mieszkania, czy uszkodzenia ciała lub narażenia życia i zdrowia przez służby ratownicze takie jak PSP/OSP, bądź SOR, LPR (K_K04)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
Wykład
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
20h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład konwersatoryjny
Analiza tekstów
Symulacje działań
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4);
Zadania cząstkowe (efekty 2,3).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych: obecność na zajęciach (10%) i pracy zaliczeniowej (90%).
Ocena końcowa z przedmiotu:
• Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥ 91% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-90% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów (≤71-80% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się (≤50% stopnia opanowania wiedzy).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Fusek W., Porębski J., GOPR: na każde wezwanie, Warszawa 2022.
2. Telak J., Ratownictwo wodne oraz inne aspekty bezpieczeństwa na obszarach wodnych : dylematy i wyzwania, Legionowo 2017.
3. Tabaczek-Bejster I., Konieczny G., Działalność wodnego ochotniczego pogotowia ratunkowego : 1989-2012, Rzeszów 2020.
4. Napierała M., Skaliy A., Stan, perspektywy i rozwój ratownictwa, kultury fizycznej i sportu w XXI wieku, Bydgoszcz 2015.
5. Abramek Z., Powstanie i działalność Polskiego Czerwonego Krzyża (1912-1951), Warszawa 2001.
6. Wojnarowski A., Obolewicz-Pietrusiak A., Podstawy ratownictwa chemicznego, Warszawa 2001.
7. Derkowski T., Kowalski M., Gałązkowski R., Medycyna przedszpitalna w lotniczym pogotowiu ratunkowym, Warszawa 2021.
8. Trzos A., Ratownictwo medyczne wobec współczesnych zagrożeń, Katowice 2019.
9. Biniak-Pieróg M., Zamiar Z., Organizacja systemów ratownictwa, Wrocław 2013.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Karpiuk M., Czuryk M., System ratownictwa w Polsce, Warszawa 2016.
2. Skoczylas J., Prawo ratownicze, Warszawa 2011.
3. Konieczny J. (red.), Ratownictwo w Polsce. Lata 1990 – 2010, Poznań-Inowrocław 2010.
4. S.J. Rysz, Ostrzeganie alarmowanie powiadamianie ratunkowe, Warszawa 2022.
B. Literatura uzupełniająca
1. Jagiełło M., Wołanie w górach : wypadki i akcje ratunkowe w Tatrach, Warszawa 2019.
2. Stochmal M., Państwowa Straż Pożarna w systemie bezpieczeństwa państwa. Studium socjologiczne, Wrocław 2015.
3. Szymczak M., Pożary – kompendium wiedzy, Katowice 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: