Metodyka rozwiązywania problemów zarządzania 9.OB.D3.5.MRPZ
1. Problem w zarządzaniu,
2. Rodzaje problemów,
3. Pojęcie metod i technik organizatorskich,
4. Techniki identyfikacji problemów,
5. Techniki zbierania informacji,
6. Metodyka rozwiązywania problemów zarządzania (budowa diagramu Ishikawy, diagramu Pareto, „burza mózgów”),
7. Macierze decyzyjne,
8. Mapa rozwiązania problemu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W zaawansowanym stopniu student zna- wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu funkcjonowania administracji gospodarczej w przedsiębiorstwach.
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego.
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjnych i prawnych.
K_W08 Objaśnia reguły zarządzania i administrowania.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego.
K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych.
K_K02 Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych.
K_K05 Przestrzega zasady bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt, umie postępować w stanach zagrożenia.
K_K06 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna
Metody dydaktyczne: symulacje działań, projekty studenckie
Student regularnie loguje się na zajęcia i bierze w nich aktywny udział; rozwiązuje na bieżąco zadane zadania; bierze udział w dyskusji, aktywnie pracuje w zespole. Prawidłowe wykonanie pracy semestralnej – bdb; nieliczne błędy w pracy – db; praca z błędami i uchybieniami – dost; praca niekompletna, bez istotnych elementów – ndst.
Literatura
G. Łasiński, Rozwiązywanie problemów w organizacji, Warszawa 2015
B. Kaczmarek, Problemy w organizacji : technika definiowania problemu
Ekonomiczne Problemy Usług nr 122., 2016
J. Skalik, Metody i techniki organizatorskie, Wrocław 2001,
Z. Mikołajczyk, Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: