Przedmiot monograficzny instytutowy 9.PR.D5.4.MON1
1.wczesnochrześcijańskie i średniowieczne źródła oraz myśl na temat państwa, prawa, spo-łeczeństwa oraz modelu relacji państwo - kościół;
2. ewolucja doktryny Kościoła w czasach nowożytnych;
3. prekursorzy katolickiej nauki społecznej XIX w.;
4. nauczanie papieskie (od Leona XIII, Piusa XI, Piusa XII, Jana XXIII, Pawła VI, Jana Pawła II do Benedykta XVI) o koncepcji państwa i prawa, jednostki i społeczeństwa oraz stosunkach społeczno-gospodarczych i roli Kościoła.
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.
K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu: zespołowe projekty studyjne, za pośrednictwem których studenci rozwiązują przedmiotowe problemy badawcze.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. T. Borutka, J. Mazur, A. Zwoliński, Katolicka nauka społeczna, Częstochowa-Jasna Góra 1999
2. Doktryny polityczne XIX i XX wieku, red. K. Chojnicka, W. Kozub-Ciembroniewicz, Kraków 2000, rozdz. Nauczanie społeczne Kościoła
Literatura uzupełniająca:
1. F. Mazurek, Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin 2006
2. M. Sadowski, Państwo w doktrynie papieża Leona XIII, Wrocław 2002
3. M. Sadowski, Godność i dobro wspólne w papieskim nauczaniu, Wrocław 2010
4. E. Kozerska, Państwo i społeczeństwo w nauczaniu Piusa XI, Wrocław 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: