Logika prawnicza 9.PR.Z5.1.LP
Pojęcie i przedmiot logiki. Język - znaki, struktury syntaktyczne, reguły semantyczne, rodzaje wypowiedzi. Nazwy - rodzaje, właściwości, relacje między zakresami. Definicje i znaczenie, metody budowy. Zdania - rodzaje i struktury. Funktory zdaniotwórcze, intensjonalne i ekstensjonalne (prawdziwościowe). Normy - pojęcie i podstawy rozumowań deontycznych. Modalności aletyczne. Nieporozumienia - typy i przyczyny. Bezpośrednie i pośrednie uzasadnianie twierdzeń. O dwóch różnych pojęciach zbioru (dystrybutywne i mereologiczne). Rozumowania dedukcyjne w klasycznym rachunku zdań oraz w rachunku nazw. Podstawy teorii relacji. Klasyczny rachunek predykatów, metoda drzew analitycznych badania poprawności wnioskowań. Rozumowania probabilistyczne – indukcja, analogia, abdukcja, kanony indukcyjne Milla. Sprawdzenie, dowód, wyjaśnianie. Błędy formalne i materialne we wnioskowaniach. Zasady podziału logicznego. Dyskusja i wybrane chwyty erystyczne.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej.
Umiejętności:
K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin
Forma zaliczenia wykładu: mieszana
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną
1. Z prac pisemnych (pytania otwarte, testy) w zależności od liczby punktów możliwych do zdobycia można dostać następujące oceny: ndst (0-49,99% liczby pkt.), dst (50-64,99% liczby pkt.), pl. dst (65-74,99% liczby pkt.), db (75-84,99% liczby pkt.), pl. db (85-91,99% liczby pkt.), bdb (92-100% liczby pkt.).
2. Aktywność na zajęciach będzie zaznaczana w postaci tzw. plusów. W zależności od liczby zdobytych plusów na wykładzie lub ćwiczeniach istnieje możliwość podwyższenia oceny uzyskanej z prac pisemnych o pół oceny wyżej lub o jedną ocenę wyżej. Zasada jest następująca: jeśli najwyższa liczba plusów zdobyta przez jakiegoś studenta na zajęciach wynosi „p”, to każdy student, który posiada od 40-80% z liczby „p” takich plusów uzyskuje ocenę końcową podwyższoną o pół oceny wyżej z egzaminu (zaliczenia), natomiast w przypadku uzyskania takich plusów powyżej 80% z liczby „p” student uzyskuje ocenę końcową o jedną ocenę wyżej z egzaminu (zaliczenia).
3. Ocena końcowa to ocena uzyskana w pkt. 1 z uwzględnieniem pkt. 2
Literatura
1. T. Hołówka:Kultura logiczna w przykładach, PWN, Warszawa 2005.
2. A. Kisielewicz: Logika i argumentacja, PWN, Warszawa 2017.
3. S. Lewandowski, H. Machińska, A. Malinowski, J. Petzel: Logika dla Prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2002.
4. M. Tokarz: Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2006.
5. Z. Ziembiński, Logika Praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: