Prawo administracyjne 9.PR.Z5.3.Padm
Geneza administracji i jej rodzaje,
podstawowe pojęcia narzędzia prawa administracyjnego – takie jak stosunek administracyjnoprawny i sytuacja administracyjnoprawna, publiczne prawa podmiotowe, interes w prawie administracyjnym,
aksjologia prawa administracyjnego – podstawowe pojęcia takie jak godność, wolność, sprawiedliwość, równość czy solidarność; Zasady prawa administracyjnego mające zakotwiczenie w Konstytucji oraz w przepisach prawa administracyjnego;
źródła prawa administracyjnego – podstawowe pojęcia, stanowione źródła prawa takie jak konstytucja, ustawa, umowy międzynarodowe, rozporządzenie, akty prawa miejscowego. Swoiste źródła prawa administracyjnego.
organizacja administracji publicznej a w szczególności podstawowe pojęcia takie jak organ administracji publicznej, podmiot administrujący, centralizacja i decentralizacja, koncentracja i dekoncentracja, pojęcie urzędu, pojęcie kompetencji; administracja rządowa – centralna i terenowa oraz administracja samorządowa – gmina, powiat, województwo samorządowe kolegium odwoławcze, regionalna izba obrachunkowa, organizacje społeczne, zakład administracyjny;
podział terytorialny kraju;
Prawne formy działania administracji publicznej: akt administracyjny, umowa administracyjna, porozumienie, ugoda, milczenie administracji;
Kontrola i nadzór w administracji publicznej – pojęcia z tego zakresu, rodzaje kontroli, w tym sądowa kontrola administracji, państwowa kontrola administracji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.
K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej.
K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii.
K_W06 Student zna wybrane w toku studiów dziedziny prawa jak np. prawo finansowe, podatkowe, ochrony środowiska, ochrony własności intelektualnej, prawo gospodarcze, prawo handlowe.
K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.
K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.
K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku.
K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych.
K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.
K_U09 Student formułuje postulaty rozwiązań prawnych de lege lata i de lege ferenda.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, dyskusje, sporządzanie projektów pism
Ćwiczenia:
Student w trakcie zajęć przygotowuje projekty pism z zakresu objętego przedmiotem.
Uczestniczy w analizie poszczególnych instytucji prawa administracyjnego.
Ustne zaliczenie przedmiotu sprowadzające się do udzielenia odpowiedzi na zadane pytania.
Wykład
Student w formie pisemnej udziela odpowiedzi na 10 – 11 pytań przygotowanych z zestawu pytań udostępnionych wszystkim studentom.
Uzyskanie oceny pozytywnej wymaga uzyskania 50% przewidzianych punktów.
100% - 90% możliwych punktów ocena bardzo dobra
90% - 80% możliwych punktów ocena dobry plus
66% - 80% możliwych punktów ocena dobra
60%- 65% dostateczny plus
50%- 60% możliwych punktów ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
regulowane harmonogramem studiów
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Zimmermann. Prawo administracyjne. Warszawa 2020 r.
Prawo administracyjne. Pod red. J. Jagielski, M. Wierzbowski. Warszawa 2019 r,
Literatura uzupełniająca:
Prawo administracyjne. Red. nauk. M. Zdyb, J. Stelmasiak. Warszawa 2020 r.
J. Filipek. Prawo administracyjne. Instytucje ogólne. T. I Zakamycze 2003 r.
Prawo administracyjne. Pod red. J. Bocia. Wrocław. 2010 r.
Z. Leoński. Prawo administracyjne. Warszawa 2004 r.,
Administracja. Prawo administracyjne. Część ogólna. Pod red. J. Blicharz, L.Zacharko. Katowice 2018 r.
E. Ochendowski. Prawo administracyjne. Toruń 2018 r.
I. Skrzydło - Niżnik. Model ustroju samorządu terytorialnego w Polsce na tle zagadnień ustrojowego prawa administracyjnego. Kraków 2007 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: