Vlogi I vlogosfera KZ-H-01-07-000023
TREŚCI
-Omówienie zjawiska vlogosfery
- Czym jest vlog? (znaczenie elementów wizualnych, językowych, tematyki, rozwój vlogowania)
-Co decyduje o popularności vloga? Kim są gwiazdy YouTuba?
-Praktyki i aktywności z vlogów (prank, challenge)
-Związek vlogosfery z kulturą i rzeczywistością offline
-YouTube a inne platformy udostępniania plików video (TikTok).
Tematy zajęć:
1. Wprowadzenie do tematyki kursu.
2. Wideoblog jako gatunek.
Katarzyna Maciejak, Wideoblog jako gatunek...
3. Wizerunek vlogera/vlogerki.
Katarzyna Maciejak, Wizerunek w języku wideoblogerów
4. Treść vlogów (challenge)
Błażej Grygiel, Dzieciaki poparzone wrzątkiem. Kolejne wyzwanie na You Tube, kolejni poszkodowani
Dostęp: https://www.focus.pl/artykul/kolejne-ofiary-poparzen-wrzatkiem-winowajca-jest-challenge-na-youtube-170905014136
5. Mikrocelebryci.
Anna Brosch, Celebryci w skali mikro. Lansowanie dzieci w serwisie internetowym You Tube
6. Influencer marketing.
Alek Tarkowski, Jego suwerenność TikTok [...] Słowniczek sztucznej kultury, cz. 4
Dostęp: https://kultura20.blog.polityka.pl/2020/02/09/jego-suwerennosc-tiktok-slowniczek-sztucznej-kultury-cz-4/
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
-Student zna i rozumie podstawową terminologię oraz metody analizy tekstów z obszaru vlogosfery. WG
-Student zna i rozumie wybrane fakty i zjawiska z obszaru vlogosfery, a także konkretne metody i teorie kulturoznawcze oraz psychologiczne wyjaśniające ich specyfikę. WG
UMIEJĘTNOŚCI:
- Korzystając ze zdobytej wiedzy student potrafi rozpoznawać videoblogi na tle innych tekstów medialnych, zaprezentować ich podstawowe cechy charakterystyczne oraz znaczenie i funkcje w obrębie danego medium oraz kultury. UW
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Sposób zaliczenia
- zaliczenie z oceną
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Wykonanie prezentacji multimedialnej poświęconej interpretacji wybranego wideoblogu.
Podstawowe kryteria:
1. aktywne uczestnictwo w zajęciach - 60%
2. przygotowanie prezentacji multimedialnej - 40%
Literatura
Brosh Anna, Celebryci w skali mikro. Lansowanie dzieci w serwisie internetowym YouTube, ,,Chowanna” 2018, t. 1.
Grygiel Błażej, Dzieciaki poparzone wrzątkiem. Kolejne wyzwanie na YouTube, kolejni poszkodowani, https://www.focus.pl/artykul/kolejne-ofiary-poparzen-wrzatkiem-winowajca-jest-challenge-na-youtube-170905014136?page=1.
Kamińska Magdalena, Reach! Amatorski minimusical internetowy, https://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3323.
Majorek Marta, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.
Rudzińska Lidia, Amator w natarciu. Videoblagi i web show jako przykład nowej amatorskiej działalności w Sieci, ,,Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2015, nr 3.
Tarkowski Alek, Jego suwerenność TikTok, […] Słowniczek Sztucznej Kultury, https://kultura20.blog.polityka.pl/2020/02/09/jego-suwerennosc-tiktok-slowniczek-sztucznej-kultury-cz-4/#more-1874.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: