Baśnie nasze współczesne KZ-H-01-08-000010
- W kręgu problematyki gatunkowej. Baśnie właściwe, synkretyczne, cykle baśni.
- Wzorce tradycyjne i formy nowoczesne.
- Opowiadanie i powieść jako elementy strukturalne baśni.
- Baśń w strukturze powieści.
- Przekraczanie baśniowej konwencji.
- Baśń a fantasy. Odmiana fantasy - struktura, tematy, problematyka.
- Polska fantasy (na wybranych przykładach).
- Od Tolkiena do Pratchetta (analiza i interpretacja wybranych utworów).
- Polska fantasy ( na wybranych przykładach)
- Gry intertekstualne w baśniach przełomu XX i XXI wieku.
- Analiza i interpretacja wybranych baśni.
- Najważniejsze adaptacje filmowe (na wybranych przykładach).
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- rozpoznaje odmiany rodzajowe baśni, baśniowe konwencje ,popularne motywy, WK.
- zna współczesne adaptacje baśni, WK
Umiejętności:
- analizuje i interpretuje popularne wątki motywy baśniowe obecne we współczesnych tekstach kultury, UW
.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
- zaliczenie z oceną
Forma i warunki zaliczenia
- wykonanie prezentacji na wybrany temat
- aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
Kryteria oceny:
- aktywność na zajęciach - 40%'
- prezentacja - 60%.
Alternatywne formy zaliczenia
- aktywność 100% lub test 100% (do wyboru przez studenta)
Literatura
- Baśnie nasze współczesne, pod red. J. Ługowskiej, Wrocław 2005.
- Konieczna E., Baśń w literaturze i filmie, Kraków 2008.
- Kulturowe konteksty baśni, pod red. G. Leszczyńskiego, t. 1 i 2, Poznań 2005, 2006.
-Ługowska J., W fantazjanie i gdzie indziej. Szkice o baśni współczesnej, Wrocław 2006.
- Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: