Literatura i technika KZ-H-01-08-000015
Kolejne rewolucje przemysłowe i techniczne na trwałe zmieniały umysł człowieka, co każdorazowo odzwierciedlało się w sztuce i literaturze. Ta ostatnia jest zdolna także do tworzenia wizji rozwoju technicznych horyzontów, w jakich człowiek będzie funkcjonować w przyszłości. Celem konwersatorium będzie prześledzenie tego, w jaki sposób owe wizje, wyobrażenia (a także niepokoje, lęki i nadzieje) dotyczące koegzystowania człowieka z przedmiotami techniki odcisnęły się w najcelniejszych filozoficznych rozważaniach i literackich świadectwach, począwszy od czasu rewolucji przemysłowej.
Cele przedmiotu (szczegółowo):
1. Zaznajomić studentów z istniejącymi teoriami postrzegania techniki w obrębie nauk humanistycznych (tzw. zwrot ku rzeczom).
2. Zapoznać studentów z wybranymi, najważniejszymi, dziełami literackimi przynoszącymi obrazy sposobu rozumienia i współdziałania człowieka z przedmiotami techniki.
3. Uposażyć studentów w elementarną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, filozofii, socjologii niezbędną do samodzielnego interpretowania dzieł literackich.
4. Prześledzić (w perspektywie diachronicznej) zmiany dokonujące się w postrzeganiu techniki, jakie dają się zauważyć w przestrzeni literatury nowożytnej.
Punkty ECTS: 2
Nakład pracy studenta:
15 h (zajęcia)
35 h (praca własna studenta - lektura, analiza tekstów, lektura oraz przygotowanie wystąpienia dotyczącego analizy wybranego tekstu literackiego w kontekście "zwrotu ku rzeczom"
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student orientuje się w głównych kierunkach i teoriach dzieła sztuki i dzieła literackiego powstałych w kręgu kultury europejskiej związanej z humanistycznym namysłem nad techniką (tzw. zwrot ku rzeczom).
2. Student zostaje zaznajomiony z najważniejszymi dziełami literackimi i pisarzami tworzącymi w obrębie języka i kultury europejskiej, w których to dziełach dochodzi do reprezentacji obrazu koegzystencji człowieka i maszyny / przedmiotu technicznego.
3. Student zna podstawy opisu dzieła literackiego.
Umiejętności:
1. Student potrafi interpretować wybrane dzieła literackie, posługując się poznanymi metodami analizy literaturoznawczej (zwrot ku rzeczom) oraz podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy o literaturze.
2. Student umie samodzielnie formułować wnioski płynące z widzenia literatury jako świadectwa rozwoju myśli poświęconej technice.
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Student nabywa umiejętności empatycznej lektury dzieła literackiego, spoglądając na tekst literacki jako świadectwo określonego dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kursu będzie obecność, ustna prezentacja wniosków z lektury i czynny udział w warsztatach interpretacyjnych.
Kryteria oceny: 70% - aktywność na zajęciach; 30% - przygotowanie prezentacji / referatu / wystąpienia dotyczącego analizy wybranego utworu w kontekście dyskutowanego "zwrotu ku rzeczom"
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podmiotu (obowiązkowa):
1. Ch. Baudelaire, Paryski spleen, tłum. L. Engelking, Warszawa 2000 [lub inne wydania].
2. H. Hesse, Dzieciństwo czarodzieja, tłum. Ł. Jurasz-Dudzik, W. Dudzik, Warszawa 2003 [tu: Zgubiony nóż; Przy pakowaniu kufra; Maszyna do pisania]
3. G. Perec, Rzeczy, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1982 [lub wydania późniejsze]
4. S. Chwin, Haneman, Gdańsk 1992.
5. A. Stasiuk, Jadąc do Babadag, Wołowiec 2004.
6. Julian Kornhauser, wybór wierszy [wypisy przygotowuje prowadzący zajęcia]
7. Z. Skrok, Wymowność rzeczy, Warszawa 2012.
8. M. Wicha, Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Kraków 2016.
Literatura przedmiotowa (obowiązkowa):
1. M. Heidegger, Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994. [wybrane fragmenty]
2. M. Heidegger, Pytanie o rzecz, przeł. J. Mizera, Warszawa 2001. [wybrane fragmenty]
3. L. Mumford, Mit maszyny, tłum. M. Szczubiałka, posłowie M. Falkowski, Warszawa 2012, t. 1-2.
4. D. Sudjic, Język rzeczy, przeł. A. Puchejda, Kraków 2013.
5. B. Olsen, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shalcross, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: