Humanistyka cyfrowa KZ-H-01-08-000027
W ramach zajęć zaprezentowany zostanie aktualny stan badań szeroko rozumianej humanistyki cyfrowej oraz otwierające się możliwości badawcze w humanistyce. Studenci i studentki zapoznają się z różnymi definicjami humanistyki cyfrowej oraz praktycznymi realizacjami badań, projektów i działań.
Zakres tematów:
i. Wprowadzenie do humanistyki cyfrowej
ii. Historia humanistyki cyfrowej
iii. Definicje i zakres dziedziny
iv. Przykłady badań i projektów w humanistyce cyfrowej
v. Cyfrowe źródła i zasoby w humanistyce
vi. Digitalizacja, OCR i rozpoznawanie tekstu
vii. Bazy danych i repozytoria
viii. Narzędzia do wyszukiwania i przetwarzania danych
ix. Analiza tekstu
x. Analiza częstotliwości i słów kluczowych
xi. Analiza sentymentu
xii. Wizualizacja danych tekstowych
xiii. Analiza obrazów i dźwięku
xiv. Rozpoznawanie obrazów i dźwięków
xv. Przetwarzanie i analiza obrazów i dźwięków
xvi. Wizualizacja danych wizualnych i dźwiękowych
xvii. Projektowanie interfejsów cyfrowych
xviii. Przykłady interfejsów cyfrowych w humanistyce
xix. Podstawy projektowania interfejsów użytkownika
xx. Narzędzia do projektowania interfejsów użytkownika
xxi. Digital storytelling
xxii. Definicje i cechy digital storytellingu
xxiii. Przykłady digital storytellingu w humanistyce
xxiv. Narzędzia do tworzenia digital storytellingu
xxv. Etyka w humanistyce cyfrowej
xxvi. Wyzwania związane z prywatnością i bezpieczeństwem danych
xxvii. Otwartość i dostępność w humanistyce cyfrowej
xxviii. Przykłady dobrych praktyk i standardów etycznych
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W zaawansowanym stopniu terminologię i pojęcia z zakresu humanistyki cyfrowej; (P6S_WG)
2. Podstawowe prawne i etyczne aspekty związane z otwartą nauką (P6S_WG)
Umiejętności: student potrafi
3. Wykorzystać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi humanistyki cyfrowej (P6S_UW);
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. Uznawania znaczenia wiedzy i osiągnięć humanistyki cyfrowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK)
5. Przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych (P6S_KR).
Kryteria oceniania
Kurs realizowany zdalnie na platformie MS Teams.
Kod zespołu: [zostanie podany we wrześniu]
Termin zajęć: zajęcia rozpoczną się w drugiej połowie semestru, szczegółowe informacje zostaną wysłane mailem do wszystkich osób zapisanych na kurs
Zaliczenie: test z materiału omawianego na zajęciach
Literatura
A companion to digital literary studies, red. Ray Siemens, Susan Schreibman, Blackwell: Oxford 2008
A New Companion to Digital Humanities, eds. Schreibman, S., Siemens, R., and Unsworth, J. , Wiley-Blackwell, 2016.
Debates in the Digital Humanities, (ed.) Matthew K. Gold, University of Minnesota Press. 2012.
Defining Digital Humanities, (eds.) Melissa Terras, Julianne Nyhan, Edward Vanhoutte, Routledge, London 2016.
Manovich L., Czym jest wizualizacja?, tłum. M. Korzeniewski, [w:] Fotospołeczeństwo: antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012, s. 442-467.
Matthew L. Jockers, Macroanalysis. Digital methods and literary history. Urbana: University of Illinois Press, 2013.
Maryl M., Odświeżanie filologii, „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 9-20.
Moretti F., Distant reading, Verso, London 2013.
Paradowski Michał B., Wizualizacja danych – dużo więcej, niż prezentacja, [w:] Wizualizacja wiedzy. Od Biblia Pauperum do hipertekstu, red. Maciej Kluza, Portal Wiedza i Edukacja, Lublin 2011.
Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet / Nowe Media / Kultura 2.0., red. Andrzej Radomski i Radosław Bomba, E-naukowiec, Lublin 2013. Online: http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2013/05/Zwrot_cyfrowy_w_humanistyce.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: