Jak być szczęśliwym: medytacja, filozofia, coaching KZ-H-02-27-000001
Zapoznanie z najważniejszymi koncepcjami antropologii filozoficznej i ukazanie jej aktualności. Wskazanie związku modelu człowieka ze szczęściem ludzkim. Ukazanie metod pracy z umysłem, które prowadzą do szczęścia ludzkiego
- Potoczne i filozoficzne ujęcie szczęścia.
- Psychologia pozytywna o szczęściu.
- Psychologia pozytywna a filozoficzne ujmowanie szczęścia.
- Wewnętrzne a zewnętrzne źródła szczęścia
- Antropotechniki – techniki doskonalenia ludzkiej psychiki (Peter Sloterdijk).
- Hedonistyczna adaptacja
- Mity o szczęściu
- Hedonistyczna wizja szczęścia.
- Samorealizacja a etyka cnót (Platon, Arystoteles)
- Przekonania a poczucie szczęścia (Epiktet, Seneka)
- Uważność w ujęciu stoików i buddyzmu.
- Taoistyczna wizja człowieka i świata.
- Poszukiwanie sensu życia – Viktor Frankl.
- Nowożytne zawężenie pojmowania podmiotowości ludzkiej, konsekwencje jednostronności nowożytnego modelu człowieka.
- Narcyzm kultury współczesnej a dążenie ludzi do szczęścia.
- Irvina Yaloma terapia filozoficzna.
- Praktyczne metody uzyskiwania spokoju wewnętrznego i koncentracji.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – poznanie filozoficznych i psychologicznych koncepcji szczęścia Wschodu i Zachodu.
W 2 – poznanie praktycznych i teoretycznych metod uzyskiwania szczęścia.
W 3 – poznanie koncepcji uzasadniających sens życia.
Umiejętności
U 1 - Samodzielnie zdobywa wiedzę. Słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów.
U 2 – Potrafi zastosować proponowane metody pracy z umysłem i praktycznie stosować uważność na podstawowym poziomie.
U 3 – Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować i integrować informacje z różnych oraz na ich podstawie formułować krytyczne sądy i wnioski
Kompetencje społeczne (postawy)
Student uświadomi sobie i określi swoje własne przekonania ograniczające.
Student dostrzega i formułuje problemy związane z własnym rozwojem, odpowiedzialnością za swoje życie.
Jest gotowy do otwartej dyskusji, zdolny do wyrażania ocen, wrażliwy i tolerancyjny wobec odmiennych poglądów.
Kryteria oceniania
- Zaliczenie z oceną
- Uczestnictwo w warsztatach
- Realizacja ćwiczeń
- Aktywne uczestnictwo w warsztatach, wykonywanie ćwiczeń, prowadzenie zeszytu ćwiczeń
Literatura
- Oliver Burkeman, Szczęście. Poradnik dla pesymistów
- fragmenty pism Seneki, Epikteta i Epikura
- Ken Wilber, Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości
- Jon Kabat-Zinn, Gdziekolwiek jesteś bądź
- Emily Esfahani Smith, Znajdź w życiu sens
- Alan Cohen, Tao w praktyce. Opanuj codzienny chaos i stres dzięki ponadczasowej mądrości
- Ryan Holiday, Przeszkoda czy wyzwanie?
Stoicka sztuka przekuwania problemów w sukcesy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: