Wschodnie i zachodnie filozofie szczęścia KZ-H-02-27-000016
Zapoznanie z najważniejszymi koncepcjami szczęścia Wschodu i Zachodu i ukazanie ich aktualności. Wskazanie związku modelu człowieka ze szczęściem ludzkim. Ukazanie metod pracy z umysłem, które prowadzą do harmonii wewnętrznej i szczęścia. Ukazanie metod pracy z umysłem, które prowadzą do szczęścia ludzkiego..
Treści programowe
-Wewnętrzne a zewnętrzne źródła szczęścia
-Hedonistyczna adaptacja
-Hedonistyczna wizja szczęścia.
-Samorealizacja a etyka cnót (Platon, Arystoteles)
-Przekonania a poczucie szczęścia (Epiktet, Seneka)
-Uważność w ujęciu stoików i buddyzmu.
-Taoistyczna wizja człowieka i świata.
-Poszukiwanie sensu życia – Viktor Frankl.
-Nowożytne zawężenie pojmowania podmiotowości ludzkiej, konsekwencje jednostronności nowożytnego modelu człowieka.
-Narcyzm kultury współczesnej a dążenie ludzi do szczęścia.
-Praktyczne metody uzyskiwania spokoju wewnętrznego i koncentracji.
-Podążanie ścieżką mądrości i miłującego współczucia według buddyzmu.
-Odkrywanie korzyści płynących z medytacji
-Zrozumienie troistej natury medytacji buddyjskiej
-Podstawowe idee taoizmu praktyki taoistyczne
-Laozi: założyciel taoizmu. Taoistyczna wizja człowieka i świata.
-Antropotechniki – techniki doskonalenia ludzkiej psychiki (Peter Sloterdijk).
-Poznawanie własnego życia poprzez medytację
-Praktyczne metody uzyskiwania spokoju wewnętrznego i koncentracji.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Znajomość rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii. Wiedza w zakresie filozoficznych wzorców sztuki życia. Dostrzega możliwość zastosowania metod filozoficznych oraz różnych koncepcji filozoficznych do rozwiązywania aktualnych problemów człowieka. Zna wybrane modele duchowości Wschodu i Zachodu.. Poznanie roli wartości w realizacji celów życiowych i sposobów uzasadniających sens życia. Rozwija samoświadomość, lepiej rozumie siebie, swoje życie i jego kontekst.
Umiejętności
Samodzielnie zdobywa wiedzę. Słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów.
Potrafi zastosować proponowane metody pracy z umysłem i praktycznie stosować uważność na podstawowym poziomie.
Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować i integrować informacje, które wykorzystuje swojej praktyce życiowej.
Kompetencje społeczne (postawy)
Student uświadomi sobie i określi swoje własne przekonania ograniczające.
Student dostrzega i formułuje problemy związane z własnym rozwojem, odpowiedzialnością za swoje życie.
Jest gotowy do otwartej dyskusji, zdolny do wyrażania ocen, wrażliwy i tolerancyjny wobec odmiennych poglądów.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w warsztatach
Realizacja ćwiczeń
Aktywne uczestnictwo w warsztatach, wykonywanie ćwiczeń, prowadzenie zeszytu ćwiczeń
Literatura
Alan Watts, Tao filozofii
Alan Watts, Droga zen
Jon Kabat-Zinn, Gdziekolwiek jesteś bądź
Shamash Alidina, Mindfulness dla bystrzaków
Oliver Burkeman, Szczęście. Poradnik dla pesymistów
Ken Wilber, Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości
Ryan Holiday, Przeszkoda czy wyzwanie? Stoicka sztuka przekuwania problemów w sukcesy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: