Kino rosyjskie wobec totalitarnej władzy KZ-H-05-00-000005
• Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć
Wykład, prezentacja audiowizualna
• Treści programowe
Kino jako obraz społeczeństwa; Twórcy kina rosyjskiego – Tarkowski, Łungin, Zwiagincew; Stalker: język obrazów wobec cenzury; Car: szaleństwo totalitarnej władzy i zideologizowana religia; Lewiatan: bezwzględna przemoc władzy.
Dyscyplina
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Efekty uczenia się, w podziale na WIEDZĘ, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE SPOŁECZNE, jakie student uzyskuje po ukończeniu przedmiotu wraz z symbolem tych efektów
• Wiedza
Student zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o filmie oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych,
zna metody analizy i interpretacji tekstów kultury.
• Umiejętności
Student potrafi sformułować profesjonalną wypowiedź krytyczną (pisemną, ustną) odnoszącą się do określonego wydarzenia filmowego,
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w zakresie wiedzy o filmie.
• Kompetencje społeczne
Student rozwija własne kompetencje kulturowe i aktywizuje w tym zakresie innych, posiada umiejętność animacji i kształtowania kultury filmowej,
rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu kulturalnym i różnych jego formach (pokazy filmowe, spotkania z artystami, festiwale i warsztaty).
Kryteria oceniania
• Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
Zajęcia łączą metodę wykładu z pracą z materiałami audiowizualnymi.
Na ocenę składa się aktywność studenta podczas zajęć oraz wynik ustnego kolokwium:
na ocenę 3.0 50-60%
na ocenę 3.5 61-70%
na ocenę 4.0 71-80%
na ocenę 4.5 81-90%
na ocenę 5.0 > 90%
Literatura
Lis Marek, The Bible in the films of Pavel Lungin and Andrey Zvyagintsev, „Studia Religiologica” (2018) T. 51, nr 2, s. 83–92.
Lis Marek, Kina rosyjskiego fascynacje Biblią, w: Joanna Kazimiera Wawrzynów, Wawrzyniec Zbigniew Wojtyra (red.), Antropologia kina Andrieja Tarkowskiego, Wrocław 2019, s. 43–54.
Lis Marek, Wyspa, Car i Dyrygent: Biblia oczami Pawła Łungina, „Studia Filmoznawcze” (2014) nr 35, s. 103–118.
Wieczorek Bartosz, Figura świętego głupca w twórczości Andrieja Tarkowskiego, "Studia Filmoznawcze" (2019) nr 40, s. 175-186.
Wojnicka Joanna, Prorocy, kapłani, rewolucjoniści. Szkice z historii kina rosyjskiego, Kraków 2020.
Literatura uzupełniająca:
Legan Michał, Balthasar-Tarkowski. Teodramat w filmie, Częstochowa 2012.
Lis Marek, Filmer l’âme de la Russie, w: Stanisław RABIEJ (red.), Chemins de réconciliation en Europe. III Colloque International, Opole 2010, s. 85–89.
Wawrzynów Joanna Kazimiera, Wojtyra Wawrzyniec Zbigniew (red.), Antropologia kina Andrieja Tarkowskiego, Wrocław 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: