Problemy moralne rodzin w filmie KZ-H-05-00-000006
Struktura zajęć ma wyglądać następująco:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć (film fabularny jako płaszczyzna dyskusji moralnych) - określenie zadań uczestników zajęć
2. Obejrzenie wybranych filmów z elementami analizy moralnej (w razie potrzeby schemat: na 1 zajęciach film, na kolejnych dyskusja):
a. Główny problem moralny, którego film dotyczył
b. Problemy moralne towarzyszące i ich oddziaływanie na zagadnienie wiodące
c. Rozwiązanie problemu/ dylematu zaproponowane przez reżysera (scenariusz)
d. Możliwe inne rozwiązania, które wskazują Uczestnicy zajęć
e. Okoliczności (czasem jedynie domyślne), które mogły wpłynąć (wpłynęły) na wybór takiej a nie innej opcji rozwiązania
f. Wnioski etyczne po analizie filmu i kontekstu problemowego
Proponowane filmy do analizy w ramach zajęć:
„Nad życie”, reż. Anna Plutecka-Mesjasz, 2011.
„Dekalog, dwa” i/lub „Dekalog, dziewięć”, reż. Krzysztof Kieślowski, 1988.
"24 tygodnie", reż. Anne Zohra Berrached, 2016.
„Bez mojej zgody”, reż. Nick Cassavetes, 2009.
„Teoria wszystkiego”, reż. James Marsh, 2014.
"Ukryte piękno", reż. David Frankel, 2016.
„Oszukane”, reż. Marcin Solarz, 2013.
(inne propozycje możliwe)
Dyscyplina
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
TMA_W06 Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii moralnej, szczególnie moralnej problematyki rodziny.
TMA_W17 Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, szczególnie w kulturze filmowej i kinie moralnego niepokoju.
Umiejętności:
TMA_U01 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem źródeł filmowych oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dotyczące problemów moralnych rodziny, wykorzystując wiedzę teologiczną.
TMA_U08 Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury filmowej w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym odnoszącym się do moralności rodziny.
TMA_U11 Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury filmowej o rodzinie na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach.
Kompetencje społeczne:
TMA_K05 Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów moralnych rodziny.
TMA_K06 Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym (przedstawiane w filmach), szczególnie odnoszące się do rodziny.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
prezentacja multimediialna
praca z filmem
"Karta etyczna filmu" (wg kroków wskazanych w modelu analizy etycznej filmu)
dyskusja.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (30%)
- aktywność + udział w dyskusji (30%)
- indywidualne przygotowanie i przesłanie do prowadzącego "Karty etycznej" trzech z analizowanych filmów (40%).
Literatura
Dabert D., Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003.
Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Tarnów 2006.
Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014.
Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt. Czyli o różnych trudnych sprawach w medycynie i życiu, możliwie prostym językiem…, Licheń Stary
2015.
Miczka T., „Kino moralnego niepokoju”. Źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976–1981, http://sjikp.us.edu.pl/
pliki/ksiazki/tadeusz_miczka.pdf (06.10.2021).
Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005.
Pater D. H., Współczesne media a relacje rodzinne, „Kultura – Media – Teologia” 21 (2015) 23-38.
Pawlak A., Rodzina w polskich serialach telewizyjnych, „Media. Kultura. Społeczeństwo” 2010, z 1, 169-185.
Popławski B., Pękała M., Historia Kina Moralnego Niepokoju, „Przegląd Powszechny” 2006, nr 2, 90-105.
Zellma A., Wizerunek małżeństwa i rodziny w popularnych polskich serialach telewizyjnych wyzwaniem dla szkolnych lekcji religii,
Katecheta, 57 (2013) 9, 6-16.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: