Nie tylko o Chopinie – historia muzyki polskiej KZ-O-02-01-100001
1) Polska pieśń kościelna w średniowieczu
2) Muzyka wielogłosowa w Polsce i na Śląsku do końca XV w.
3) Kapela rorantystów
4) Mikołaj z Krakowa
5) Wacław z Szamotuł
6) Mikołaj Gomółka
7) Marcin Leopolita
8) Mikołaj Zieleński
9) Adam Jarzębski
10) Marcin Mielczewski
11) Bartłomiej Pękiel
12) Jacek Różycki
13) Stanisław Sylwester Szarzyński
14) Grzegorz Gerwazy Gorczycki
15) Józef Marcin Żebrowski
16) Polityczne aspiracje polskich komediooper w II połowie XVIII wieku
17) Folklor w polskiej muzyce wokalnej i instrumentalnej doby klasycyzmu
18) Zasługi Wojciecha Bogusławskiego, Józefa Elsnera i Karola Kurpińskiego
19) Styl kompozytorski Fryderyka Chopina
20) „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki
21) Polska szkoła wiolinistyczna
22) Twórczość polskich kompozytorów w XIX wieku
23) Cechy „młodopolskiej” muzyki
24) Twórczość Karola Szymanowskiego
25) Polska muzyka organowa i religijna na przełomie XIX i XX wieku
25) „Polskość w muzyce” w okresie międzywojennym
26) Muzyka polska w okresie II wojny światowej
27) Twórczość Karola Szymanowskiego
28) Twórczość Witolda Lutosławskiego
29) Przedstawiciele „szkoły polskiej” i ich twórczość
30) Polska muzyka organowa i sakralna XX wieku
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
- W01 student ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii i teorii muzyki różnych epok w kontekście ogólnych zjawisk kultury P6S_WG
- W02 student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii europejskiej i polskiej kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu regionalnego (Śląsk) P6S_WG
Umiejętności
- U01 student potrafi rozpoznać oraz scharakteryzować utwory muzyczne różnych epok w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; orientuje się w twórczości najważniejszych kompozytorów P6S_UW
- U02 student posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych dotyczących zagadnień związanych z historią muzyki, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego
Kompetencje społeczne (postawy)
- K01 student docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu P6S_KO
- K02 student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego P6S_KK
Kryteria oceniania
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: obecność i aktywność na zajęciach; wykonanie prezentacji dotyczącej życia i twórczości wybranego kompozytora polskiego od średniowiecza do końca XX w.
Kryteria: aktywność na zajęciach 70%; wykonanie prezentacji: 30%
Literatura
- CHOMIŃSKI J., CHOMIŃSKA-WILKOWSKA K., Historia muzyki polskiej, cz. I, Kraków 1995
- CHOMIŃSKI J., WILKOWSKA-CHOMIŃSKA K., Historia muzyki polskiej, cz. II, Kraków 1996
- hasła biograficzne o poszczególnych kompozytorach w: Encyklopedia Muzyczna PWM. Część biograficzna, t. I-XII, red. E. DZIĘBOWSKA, Kraków 1979-2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: