Fizyka życia codziennego KZ-O-03-02-000008
Treści programowe:
1. Światło. Widmo światła białego. Naturalne i sztuczne źródła światła.
2. Podział sztucznych źródeł światła (żarowe, LED, fluorescencyjne, gazowe, itp.).Wpływ różnych źródeł światła na oko ludzkie i postrzeganie barw. Podział ze względu na zużycie energii elektrycznej.
3. Prąd elektryczny. Podział na prąd przemienny i stały. Wytwarzanie i przesyłanie energii elektrycznej. Elektrownie węglowe i atomowe. Linie przesyłowe. Transformatory. Akumulatory i baterie.
4. Wykorzystanie tzw. odnawialnych źródeł energii do produkcji energii elektrycznej (elektrownie wodne, wiatrowe i słoneczne)
5. Instalacja elektryczna w gospodarstwie domowym. Budowa oraz zasady bezpiecznego użytkowania.
6. Silnik elektryczny. Podstawowe zasady działania urządzeń elektrycznych omówione na przykładzie pralki, miksera i pompy elektrycznej.
7. Fale elektromagnetyczne.
8. Przesyłanie sygnału radiowo-telewizyjnego. Budowa radia i telewizora. Telefonia komórkowa.
9. Elementy termodynamiki. Zasada działania lodówki i pompy ciepła.
10. Instalacja wodno-kanalizacyjna.
11. Ogrzewanie. Instalacja cieplna. Sposoby transportu energii cieplnej (konwekcja, promieniowanie, przewodzenie).
12. Kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne i pompy ciepła jako urządzenia wykorzystujące alternatywne źródła energii.
13. Fale dźwiękowe. Hałas – wpływ na organizm ludzki, sposoby ograniczania skutków hałasu.
Uwaga: Większość zajęć rozpoczyna się pokazem doświadczeń fizycznych (od 10 do 30 min.) dotyczących omawianych zagadnień.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Formułuje podstawowe prawa fizyki klasycznej i wyjaśnia powiązania pomiędzy nimi.
• Omawia podstawy fizyczne działania urządzeń wykorzystywanych w życiu codziennym.
• Podaje przykłady wykorzystywania praw fizycznych w życiu codziennym.
• Opisuje zasady działania instalacji domowych.
• Wyjaśnia znaczenie fizyki dla poznania świata oraz rozwoju ludzkości.
• Podaje przykłady najnowszych osiągnięć fizycznych i ocenia ich znaczenie.
• Wymienia cechy alternatywnych źródeł energii i ich znaczenie dla ochrony środowiska.
• Odpowiednio interpretuje matematyczny opis prawidłowości, zjawisk i procesów fizycznych.
Umiejętności
• Poprawnie formułuje proste twierdzenia i definicje fizyczne.
• Interpretuje i opisuje zjawiska fizyczne zachodzące w przyrodzie.
• W sposób precyzyjny i spójny wypowiada się na tematy dotyczące wybranych zagadnień fizycznych.
• Używa poprawnej terminologii fizycznej do opisu prostych zjawisk fizycznych.
• Krytycznie ocenia wyniki obserwowanych eksperymentów.
• Precyzyjnie tłumaczy/przewiduje wyniki eksperymentów.
• Samodzielnie zdobywa wiedzę korzystając z różnych źródeł wiedzy o charakterze popularnonaukowym.
Kompetencje społeczne (postawy)
• Aktywnie uczestniczy w zajęciach, zabierając głos i biorąc udział w dyskusjach.
• Prawidłowo gospodaruje czasem przeznaczonym na wykonanie zadania.
• Korzysta z różnych źródeł wiedzy i poddaje je krytycznej ocenie.
• Przyjmuje i wykorzystuje uzasadnioną krytykę.
• Dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
• Myśli i działa w sposób niezależny i kreatywny, przejawia inicjatywę w kreowaniu nowych idei i poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań.
Kryteria oceniania
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
• Zaliczenie na ocenę
• Test końcowy. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% punktów na teście.
• Udział w dyskusji punktowanej. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie 50% możliwych punktów.
• Ciągła ocena zaangażowania i aktywności na zajęciach.
Literatura
1. D. Halliday ,R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN
2. P. G. Hewitt, Fizyka wokół nas, Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: