Marcin Luter: heretyk czy bohater wiary? KZ-O-05-00-000020
Przedmiot będzie obejmował następujące zagadnienia:
- aktualny stan badań nad Marcinem Lutrem,
- usprawiedliwienie z wiary jako wyraz egzystencjalnego doświadczenia,
- teologia egzystencjalna Lutra,
- zakorzenienie Lutra w katolickiej tradycji wiary,
- duchowość Lutra,
- ewolucja katolickiego obrazu Lutra,
- wypowiedzi uzgodnień ekumenicznych.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę specjalistyczną z zakresu teologii ekumenicznej - TMA_W06; P7S_WG
2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W01; P7S_WG
3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych - TMA_W01; P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
1. Posiada umiejętności obejmujące analizę tekstów biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U02; P7S_UW
2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji - TMA_U08; P7S_UW
3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S_UK
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO
2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane funkcjonowaniem wspólnoty, jaką jest Kościół - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO
3. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
- Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%.
2. Praca zaliczeniowa (przygotowanie prezentacji na temat wskazanego dzieła sztuki) – 80%.
Literatura
T. Dola, Marcina Lutra soteriologiczna teoria „radosnej wymiany i konfliktu”. „Studia Oecumenica“ 17:2017 s. 133–147.
P. Jaskóła, Historyczny rozwój katolickiego obrazu Marcina Lutra. „Studia Nauk Teologicznych” 13:2018 s. 45–60.
O.H. Pesch, Zrozumieć Lutra. Tłum. A. Marniok, K. Kowalik. Poznań: W drodze 2004.
R. Porada, Lutra nauczanie o usprawiedliwieniu jako „imputatio” i „deificatio”. „Studia Nauk Teologicznych“ 13:2018 s. 109–127.
M. Składanowski M., Marcin Luter – świadek Chrystusa i nauczyciel wiary? Ekumeniczne katolicko-luterańskie spojrzenie na Reformatora w świetle dokumentu „Od konfliktu do komunii”. „Studia Teologiczne” 33:2015 s. 65–79.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: