Postać Judasza w Biblii i apokryfach KZ-O-05-00-000027
Opis:
Postać Judasza od zawsze budziła sporo kontrowersji. Ludzie zadawali sobie szereg pytań: Dlaczego Jezus powołał Judasza do grona apostołów? Czy Chrystus wiedział, jaką rolę w Jego męce odegra w przyszłości Judasz? Jakim apostołem był Judasz? Za kogo Judasz uważał Jezusa? Dlaczego Judasz zdradził Chrystusa i czy musiał to zrobić? Co by się stało, gdyby Judasz nie zdradził Jezusa? Co kierowało Judaszem, że popełnił samobójstwo? Co stało się z Judaszem po śmierci? Podczas wykładu spróbujemy odpowiedzieć na postawione wyżej pytania dotyczące tej tragicznej postaci. Treść wykładu będzie się opierała na tekstach biblijnych, na wybranych apokryfach, w tym na „Ewangelii Judasza”, oraz na dziełach sztuki.
Zakres tematów:
1. Judasz w Ewangeliach Synoptycznych;
2. Judasz w Ewangelii według św. Jana;
3. Judasz w Dziejach Apostolskich;
4. Judasz w literaturze apokryficznej;
5. „Ewangelia Judasza”.
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):
Wiedza: student zna i rozumie
1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat postaci Judasza – bohatera Ewangelii i Dziejów Apostolskich oraz literatury apokryficznej - TMA_W01; P7S_WG
2. Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego i apokryfów - TMA_W15; P7S_WG
Umiejętności: student potrafi
3. Student potrafi samodzielnie odszukać w Piśmie Świętym oraz w zbiorze apokryfów i szczegółowo przeanalizować najważniejsze teksty traktujące o Judaszu Iskariocie - TMA_U02; P7S_UW
4. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW
5. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim - TMA_U17; P7S_UU
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. Student rozumie potrzebę intelektualnego i religijno-duchowego formowania się przez całe życie - TMA_K02; P7S_KR
7. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykład, prezentacja multimedialna, praca z tekstem biblijnym i tekstami apokryficznymi, praca w grupach, dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Przygotowanie do zajęć oraz praca i aktywność na zajęciach (efekty: 1, 2, 3, 6, 7)
Praca pisemna (efekty: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie obecności na zajęciach (25%), aktywności na zajęciach (25%) oraz pracy pisemnej (50%)
Literatura
Literatura:
A. CANE, The place of Judas Iscariot in Christology (London – New York 2017).
E. DRZEWIECKA, Śmierć Judasza w Biblii i tradycji chrześcijańskiej (Warszawa 2012).
W. MYSZOR (przekł.), Ewangelia Judasza (Katowice 2006).
J. SIERADZAN (oprac.), Postać Judasza w literaturze, teologii i sztuce (Białystok 2007).
A. SKRZYPCZAK, Judasz według Ewangelii (Kraków 2007).
M. STAROWIEYSKI (red.), Apokryfy Nowego Testamentu. Apostołowie (Kraków 2020).
M. STAROWIEYSKI, Judasz – historia, legendy, mity (Poznań 2006).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: