Wychowanie a role płciowe KZ-S-02-02-000008
Treści programowe:
Role i stereotypy płciowe ( wizje kobiecości, męskości, cechy, różnice, powody ulegania stereotypom).
Zróżnicowane sposoby dostrzegania ról i stereotypów w środowiskach uczestników.
Znaczenie procesu socjalizacji w zakresie kształtowania ról płciowych.
Równouprawnienie czy nierównoważny stosunek do płci.
Płeć a możliwości samorealizacyjne w obszarze rodziny, pracy zawodowej. Preferowany model rodziny, partnerstwo, podział ról.
Relacje między dziećmi a ich rodzicami. „Nieuchwytne relacje” w codzienności. Obraz matki i ojca w kontekście pełnionych ról.
Sposoby radzenia sobie z rolami i zadaniami w środowiskach lokalnych uczestników.
Role i zadania płciowe w różnych kulturach.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
• Student posiada wiedzę na temat ról płciowych, stereotypów kobiecości i męskości utrwalona /zdobyta poprzez działania aktywizujące w grupie
• Student posiada wiedzę na temat zachowań świadczących o dyskryminacji płciowej
• Zdobyta wiedza pozwala studentowi na skrystalizowanie własnego stanowiska wobec różnych problemów dotyczących ról płciowych i ich kształtowania w danym środowisku.
Skrystalizowanie własnego stanowiska wobec różnych problemów dotyczących ról płciowych
i ich kształtowania w danym środowisku.
UMIEJĘTNOŚCI
• Student potrafi rozpoznać różne podejścia do kwestii ról płciowych, stereotypów kobiecości i męskości
• Umie określić zależności między procesem socjalizacji a rolami płciowymi
• Potrafi uporządkować, analizować i interpretować zjawiska związane z płcią
• Dostrzega nieadekwatność tradycyjnych ról i stereotypów płciowych do wymogów współczesnego świata
• międzypokoleniowe wzorce ról pełnionych w rodzinie.
• Potrafi interpretować rolę i znaczenie płci w sposób wielowymiarowy uwzględniając różne konteksty społeczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Student jest zdolny do współpracy w grupie: do inicjowania i realizowania zadań,
• Dostrzeganie i podejmuje krytyczną dyskusję nad znaczeniem oraz rolą płci w życiu społecznym.
• Reaguje na sytuacje dotyczące problematyki płci.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: metody problemowe (inscenizacja, gry dydaktyczne, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów), metody projektowe, praca w grupach, metody aktywizujące.
Zaliczenie z oceną: aktywny udział w zajęciach w dyskusjach i tematycznych pracach. wykonanie pracy zaliczeniowej w postaci projektu
Literatura
Bem Lipsitz S., Męskość, kobiecość: o różnicach wynikających z płci, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2000.
Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza, Poznań-Toruń: Edytor 1996.
Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk: GWP 2005.
Płeć i rodzaj w edukacji, red. M. Chomczyńska-Rubacha, Łódź: WSHE 2004.
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności rozdział 4, Ja to ja: o samotności, wspólnocie i konfliktach płci w rodzinie i poza nią, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2004.
Brannon L., Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni podobni czy różni, Gdańsk: GWP 2002.
Mandal E., Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: