Dylematy początkującego nauczyciela i wychowawcy KZ-S-02-02-000029
W ramach kursu ogólnouczelnianego studenci zostaną zapoznani z: zawodem nauczycielskim w polskiej myśli pedeutologicznej oraz refleksjami czołowych pedeutologów na temat powinności nauczycielskich; czynnikami kształtującymi pozycję społeczno-zawodową współczesnego nauczyciela; aspektami warunkującymi proces adaptacji zawodowej nauczyciela do środowiska szkolnego oraz jego rozwoju zawodowego; aspektami kształtującymi kulturę szkoły oraz uwarunkowaniami budowania autorytetu współczesnego nauczyciela; wizerunkiem aksjologicznym nauczyciela i taktem pedagogicznym w jego działaniu; cechami osobowości nauczyciela, warunkującymi sukces pedagogiczny; teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela i jego kompetencjami; oczekiwaniami studentów względem współczesnych nauczycieli i wychowawców oraz standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela; wybranymi elementami Ustawy – Karta Nauczyciela; etyką w zawodzie i moralnymi postawami nauczycieli; zagrożeniami psychospołecznymi w profesji nauczycielskiej oraz analizą wybranych dylematów początkujących nauczycieli, opiekunów i wychowaców.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna podstawowe teorie dotyczące przygotowania, funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela. K_W09 (P6S_WG)
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, funkcjonujących w profesji nauczycielskiej. K_W19 (P6S_WG, P6S_WK)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością nauczyciela, w celu jej analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających wypełnianie roli zawodowej. K_U03 (P6S_UO)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z współczesnym funkcjonowaniem początkujących nauczycieli, poszukując ich rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. K_K05 (P6S_KR, P6S_KO)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: analiza dokumentów, analiza aktów prawnych, prezentacje multimedialne, dyskusja.
Zaliczenie kursu ogólnouczelnianego na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć lub napisania pracy pisemnej/przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej analizy wybranego dylematu początkującego nauczyciela lub wychowawcy.
Literatura
Day C., Od teorii do praktyki: rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2008.
Duraj-Nowakowa K., Pedeutologia: konteksty, dylematy, implikacje, Kraków 2016.
Gajda J., Wartości w życiu i edukacji człowieka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000
Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki T.2, Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Warszawa 2010.
Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: