Wychowanie przez pracę do pracy - wybrane zagadnienia współczesnej pedagogiki pracy KZ-S-02-02-000046
W ramach kursu ogólnouczelnianego studenci zostaną zapoznani m.in. z: genezą, podstawowymi pojęciami i obszarami problemowymi współczesnej pedagogiki pracy oraz jej miejscem wśród innych dyscyplin naukowych; rodzinnymi uwarunkowaniami wyborów edukacyjno-zawodowych, preorientacją i orientacją zawodową i doradztwem zawodowym realizowanym w instytucjach oświatowo-wychowawczych; ideą uczenia się przez całe życie i kompetencjami kluczowymi; kształceniem zawodowym jako przygotowaniem do pracy zawodowej; współczesnymi uwarunkowaniami rynku pracy i doradztwem personalnym; wybranymi zagadnieniami, dotyczącymi adaptacji i funkcjonowania społeczno-zawodowego pracowników w środowisku pracy; obciążeniami psychospołecznymi w środowisku pracy i innymi zagadnieniami z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą środowiskowych uwarunkowań wychowania przez pracę. K_W03 (P6S_WG)
Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych obszarach problemowych pedagogiki pracy. K_W10 (P6S_WG, P6S_WK)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki pracy oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zagadnień edukacyjno-zawodowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w środowisku pracy. K_U02 (P6S_UW)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresu pedagogiki pracy oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego i rozwoju osobistego. K_K01 (P6S_KR, P6S_KK)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza dokumentów.
Zaliczenie kursu ogólnouczelnianego na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć lub napisania pracy pisemnej/przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej analizy wybranego zagadnienia z obszaru współczesnej pedagogiki pracy.
Literatura
Cieśla P., Rodzinne determinanty wyborów edukacyjno-zawodowych w świetle założeń teorii kolejności narodzin, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia” 2019, nr 4(32), s. 269-283.
Karney J. E., Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
Kukla D., Współczesne uwarunkowania rynku pracy, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2015.
Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Szlosek F., Wokół historycznych i aktualnych problemów pedagogiki pracy, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia” 2021, nr 4(34), s. 7-19.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.
Wołk Z. Dylematy terminologiczne współczesnej pedagogiki pracy, „Relacje. Studia z Nauk Społecznych” 2018, nr 5, s. 103-115.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: