Ciało w kulturze KZ-S-02-02-000047
Treści programowe:
Ciało a seksualność, fizykalność przedstawienia w sztuce (rzeźba, malarstwo, film) Ciało na które lubimy patrzeć Idealne ciała. Ciało jako produkt. Uroki i reżimy piękna. Płeć a piękno ciała sposoby jego dyscyplinowania Płeć a gender. Kobieta w oczach mężczyzn. Ciało a władza. Obraz mężczyzny. Ciało a emocjonalność Gorsety kobiecości, protezy męskości, w historii i współczesności Ciało a zdrowie. Technologia cielesności przeszczepy i proteizacja. Medialne wizerunki ciała sportowego Ciało w twórczości. Ciało w sztukach wizualnych, performatywnych i mediach. Uwięzieni w obcym ciele. Deformacja ciała w sztuce i życiu codziennym. Ciało nieludzkie. Ciało jako materiał i środek artystyczny. Ciało starzejące się i w chorobie.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Student posiada wiedzę związaną z cielesnym wymiarem ludzkiej egzystencji i funkcjonowania w społeczeństwie.
- Zna sposoby wykorzystania ciała na gruncie sztuki i współczesnej
technologii.
- Ma wiedzę na temat przemian w społecznym sposobie postrzegania i konstruowania ciała.
UMIEJĘTNOŚCI
- Student potrafi analizować oraz interpretować teksty i przedstawienia kulturowe ciała i cielesności.
- Potrafi wyjaśnić społeczno-kulturowe przyczyny powstawania różnorodnych obrazów ciała i stosowanych praktyk z ciałem.
- Potrafi omówić miejsce i funkcje ciała w życiu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Student jest świadomy różnorodnego spojrzenia na ciało.
- Jest uwrażliwiony. na kulturowo-społeczne przyczyny i konsekwencje określenia i zastosowania ciała w świecie Zachodnim.
- Ma świadomość znaczenia problematyki ciała dla wyjaśniania własnych zachowań i zachowań innych ludzi.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: metody problemowe (inscenizacja, gry dydaktyczne, gry symulacyjne, dyskusja, burza mózgów), metody projektowe, praca w grupach, metody aktywizujące.
Zaliczenie z oceną: aktywny udział w zajęciach
Literatura
Bem Lipsitz S., Męskość, kobiecość: o różnicach wynikających z płci, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2000.
Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza, Poznań-Toruń: Edytor 1996.
Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk: GWP 2005.
Płeć i rodzaj w edukacji, red. M. Chomczyńska-Rubacha, Łódź: WSHE 2004.
Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności rozdział 4, Ja to ja: o samotności, wspólnocie i konfliktach płci w rodzinie i poza nią, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2004.
Brannon L., Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni podobni czy różni, Gdańsk: GWP 2002.
Mandal E., Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytet Śląski 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: