Socjologia wpływu społecznego KZ-S-02-02-000049
Treści programowe
- Koncepcja natury człowieka. Ujęcie historyczne (świadomość – wola – rozum. Świat człowieka poza świadomością)
- Rodzaje władzy funkcjonujące w aktualnych porządkach społecznych.
- Socjologiczne pojmowanie emocji.
- Lęk jako narzędzie współczesnej kontroli.
- Wiedza – dezinformacja – niewiedza. Koncepcja agnotologii.
- Kultura jako narzędzie miękkiego oddziaływania.
- Kapitał społeczny.
- Pamięć zbiorowa, prawa społeczne kształtujące pamięć zbiorowości.
- Więzi, relacje, interakcje a izolacja (ewolucja, zmiana jakości)
- Rzeczywistość lustrzana (kreowanie alter świata w cyberprzestrzeni, potrzeba, sens, stan procesu, refleksje)
- Społeczeństwo sieci i inne aktualne modele społeczeństw.
- Własność w świecie soft (programy, aplikacje, narracje)
- Mechanizmy wpływu politycznego.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologii oraz ich teoretyczne odniesienia, wybrane koncepcje człowieka (filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne) oraz wybrane koncepcje społeczeństwa w kontekście ich historycznego rozwoju. Rozumie podstawowe relacje człowiek – społeczeństwo (jednostka w społeczeństwie, społeczeństwo w jednostce).
Zna i rozumie znaczenie wartości i norm w życiu społecznym oraz ich roli w tworzeniu ładu społecznego.
Posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniach i nierównościach społecznych oraz ideologiach je uzasadniających i utrwalających.
Posiada podstawową wiedzę z zakresu technologii informatycznych oraz możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii.
Zna i rozumie pojęcie kultury, jej socjologiczne ujęcie oraz fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji. Posiada elementarną wiedzę z zakresu zróżnicowania kulturowego we współczesnym świecie.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi wyszukiwać, weryfikować, selekcjonować, analizować i interpretować informacje o zjawiskach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych), wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii, dane pochodzące z literatury socjologicznej, dyscyplin pokrewnych oraz dane statystyczne w ramach statystyki opisowej i indukcyjnej.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania typowych problemów pojawiających się w pracy zawodowej związanej z kierunkiem studiów.
Posiada umiejętności komunikowania się w środowisku wielokulturowym.
Potrafi zastosować zdobytą wiedzę socjologiczną do identyfikowania oraz badania zjawisk i sytuacji determinujących powstawanie różnych problemów społecznych dla celów diagnostycznych oraz profilaktycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, będąc otwartym na nowe idee, wykazując gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i racjonalnych argumentów.
Dostrzega i rozumie potrzebę rozpatrywania zagadnień socjologicznych z różnych punktów widzenia, konieczność ich wielowymiarowej analizy, unikając uproszczeń i jednostronnych sądów.
Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. Rozumie potrzebę współpracy socjologa z instytucjami publicznymi, organizacjami, stowarzyszeniami, przedsiębiorstwami, ośrodkami nauki i kultury; jest chętny i gotowy zainicjować i podjąć z nimi współpracę.
Jest gotów do zdobywania doświadczeń zawodowych oraz myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
5.0 Student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, bezbłędnie przygotowuje partie materiału podczas pracy bezkontaktowej, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
4.5 Student posiada szczegółową wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia, lecz obarczoną drobnymi błędami, przygotowuje bezbłędnie partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową, wykazuje duże zaangażowanie na ćwiczeniach.
4 Student przyswoił wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu dobrym, przygotowuje partie materiału wyznaczone na pracę bezkontaktową z drobnymi błędami, wykazuje średnie zaangażowanie podczas ćwiczeń.
3.5 Student posiada wiedzę i umiejętności wymienione w efektach kształcenia w stopniu podstawowym, popełnia błędy podczas przygotowywania partii materiału zadanego na pracę bezkontaktową, wykazuje przeciętne zaangażowanie podczas ćwiczeń.
3.0 Student posiada wiedzę i umiejętności, wymienioną w efektach kształcenia w stopniu minimalnym. Informacje, jakie przyswoił sobie podczas pracy bezkontaktowej są niepełne i obarczone błędami.
2.0 Student nie opanował wiedzy i umiejętności wymienionych w efektach kształcenia.
Literatura
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 1996.
Guillen M. F., 2030. Jak ścieranie się najwyraźniejszych dzisiejszych trendów przekształci rzeczywistość, Warszawa 2021.
Strittmatter K., Chiny 5.0. Jak powstaje cyfrowa dyktatura, Warszawa 2020.
Sztompka P., Kapitał społeczny, Kraków 2016.
Turner J. H., Stets J. E., Socjologia emocji, Warszawa 2009.
Wojczal K., Trzecia dekada. Świat dziś i za 10 lat, Warszawa 2021.
Zybertowicz A., Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: