Dylematy etyczne w pracy nauczyciela KZ-S-02-02-000055
W ramach kursu ogólnouczelnianego studenci zostaną zapoznani z: podstawowymi pojęcia z zakresu etyki pedagogicznej, w tym normami i wartościami w wychowaniu i profilaktyce; refleksjami polskich pedeutologów na temat powinności nauczycielskich; czynnikami kształtującymi pozycję społeczno-zawodową współczesnego nauczyciela, w tym postrzeganiem profesji nauczycielskie jako zawodu, bądź misji i powołania; wizerunkiem aksjologicznym nauczyciela i cechami osobowości nauczyciela, wspierającymi budowanie autorytetu i warunkującymi sukces pedagogiczny; wybranymi przepisami Ustawy – Karta Nauczyciela oraz projektu Kodeksu Etyki Nauczycielskiej; etyką w zawodzie i moralnymi postawami nauczycieli oraz analizą wybranych dylematów nauczycielskich i edukacyjnych
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna podstawowe teorie dotyczące przygotowania, funkcjonowania i rozwoju społeczno-zawodowego współczesnych nauczycieli. K_W09 (P6S_WG)
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy nauczycieli. K_W19 (P6S_WG, P6S_WK)
Umiejętności:
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością nauczyciela, w celu jej analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających wypełnianie roli zawodowej. K_U03 (P6S_UO)
Kompetencje społeczne:
Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane, zarówno z wyzwaniami systemu edukacji, jak i funkcjonowaniem współczesnych nauczycieli, poszukując ich rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. K_K05 (P6S_KR, P6S_KO)
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu ogólnouczelnianego na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć lub napisania krótkiej pracy pisemnej/przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej analizy wybranego dylematu etycznego w pracy nauczyciela lub związanego z wyzwaniami współczesnej edukacji
Literatura
Brzezińska A.I., Ziółkowska B., Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiaj szkoła?, „Studia Edukacyjne” 2013, nr 27, s. 29-42.
Detyna B., Nauczyciel – dylematy związane z wykonywaniem roli zawodowej, „Pedagogika.Studia i Rozprawy” 2019, nr 28, s. 57-71.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Pękala J. L., Etos nauczycieli - mit czy rzeczywistość?, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017
Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: