Człowiek w poszukiwaniu sensu KZ-S-02-02-000061
1. Od automatyzmu do egzystencji. Główne założenia logoteorii i logoterapii V.E. Frankla.
2.Kim jest człowiek? Wielowymiarowy model egzystencji Kazimierza Popielskiego.
3.Znaczenie sensu życia i wartości w świetle logoteorii V. E. Frankla
4. Wymiar noetyczny jako podstawa doświadczenia sensu życia.
5.Dynamika i struktura poczucia sensu życia.
6.Wola sensu życia.
7. Źródła i sposoby odkrywania poczucia sensu życia.
8. Przyczyny, symptomy oraz skutki utraty poczucia sensu życia (poczucie nudy, pustka egzystencjalna, frustracja egzystencjalna, kryzys egzystencjalny, nerwice noogenne).
9. Obrona tragicznego optymizmu – przejściowość życia a poczucie sensu życia.
10. Metakliniczne wyjaśnienie sensu cierpienia - od zaprzeczania sensowi do wyjaśnienia.
11. Przegląd wybranych technik logoterapeutycznych: dialog sokratejski, derefleksja, intencja paradoksalna, logodrama.
12. Koncepcja poczucia sensu życia w praktyce pedagogicznej na przykładzie programu profilaktycznego „Wsparcie wielowymiarowego rozwoju młodzieży”.
13. Przegląd metod diagnozy zaburzeń egzystencjalnych (Skala Preferencji Wartości K. Popielskiego, Skala Objawów Noo-Psycho-Somatycznych K. Popielskiego, Test Sensu Życia wg. Z. Płużek).
14-15. Poczucie sensu życia a jakość życia współczesnego człowieka – analiza wybranych projektów badawczych.
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
W1 - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki i odmienności podejść do człowieka jego egzystencji na gruncie dyscyplin podstawowych w obrębie nauk społecznych;
W2 - posiada podstawową wiedzę na temat koncepcji poczucia sensu życia V.E. Frankla;
W3 - zna i rozumie praktyczne implikacje wynikające z logteorii V. E. Frankla;
Umiejętności
U1 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu logoteorii w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
Kompetencje
K1 – myśli i działa w sposób kreatywny, poszukuje możliwości aplikowania wiedzy z zakresu logoteorii do interdyscyplinarnych działań, mających na celu podnoszenie jakości życia różnych grup społecznych.
Kryteria oceniania
Obecność oraz aktywność na zajęciach. Przedstawienie w formie prezentacji wybranego projektu badawczego związanego z poczuciem sensu życia wybranej jednostki lub grupy społecznej.
Literatura
Jarosz K., Model wielowymiarowej profilaktyki pozytywnej w teorii i praktyce pedagogicznej, (w:) Profilaktyka zachowań ryzykownych, red. Z. B. Gaś, Wydawnictwo Innovatio Press, Lublin 2019.
Frankl V. E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009.
Frankl V.E., , Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2012.
Frankl V.E., Homo patiens, Instytut Wydawniczy „Pax”, Warszawa 1978.
Frankl V.E., Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010.
Längle A., Życie z sensem: praktyczne zastosowanie logoterapii, Imprit Media, Warszawa 2019.
Popielski K., Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1994.
Popielski K., Psychologia egzystencji: wartości w życiu, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.
Suchocka L., Psychologiczna analiza cierpienia w chorobie przewlekłej, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: