Pedagogika tolerancji KZ-S-05-00-000007
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć
• wykład;
• analiza tekstów źródłowych;
• dyskusja tematyczna.
Treści programowe
• przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat współczesnych kluczowych problemów związanych z tolerancją, zarówno wewnątrzkulturową, jak i międzykulturową;
• kształtowanie wrażliwości społeczno-kulturowej studentów opartej na zasadzie tolerancji wobec „inności”;
• uczenie studentów właściwego stawiania pytań o „granice tolerancji”;
• kształtowanie u studentów właściwych postaw i tolerancyjnych zachowań w sytuacjach kryzysowych;
• kształtowanie pozytywnych postaw w sytuacjach braku tolerancji.
Dyscyplina
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• student ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów kształtujących relacje społeczne i kulturowe;
• student ma podstawową wiedzę o powiązaniu teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
• student ma podstawową znajomość zasad interpretacji otaczającej go rzeczywistości;
• student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;
• student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach.
Umiejętności:
• student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów filozoficznych, teologicznych i społecznych w celu określenia ich znaczeń, skutków i implikacji;
• student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
Kompetencje społeczne
• student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;
• student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza antropologiczne, etyczne, społeczne i kulturowe;
• student interesuje się współczesnymi osiągnięciami w zakresie rozwiązywania konfliktów społecznych.
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia:
do uzgodnienia ze studentami
Podstawowe kryteria
1. Udział w zajęciach – 50 %
2. Aktywność na zajęciach – 20 %
3. Przygotowanie wystąpienia tematycznego – 20 %
4. Znajomość analizowanych lektur – 10%
Literatura
Literatura:
• Appadaurai A., Strach przed mniejszościami: eseje o geografii gniewu, Warszawa 2009.
• Benedyktowicz, Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.
• Borowiak A., Szarota P., Tolerancja i wielokulturowość - wyzwania XXI wieku, Warszawa 2004.
• Buchowski M., Zrozumieć Innego. Antropologia racjonalności, Kraków 2004.
• Hoffmann H., Kody tolerancji, Opole 2016.
• Ratzinger J., Wiara – prawda – tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, Kielce 2004.
• Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, red. M. Kofta, A. Jasińska-Kania, Warszawa 2001.
• Swój i obcy w kontekście współczesnego kryzysu migracyjnego, red. Naukowa Z. Glaeser, G. Giemza, Warszawa 2017.
• Szahaj A., E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków 2004.
• Tożsamość, odmienność, tolerancja a kultura pokoju, red. J. Kłoczowski, S. Łukasiewicz, Lublin 1998.
Literatura uzupełniająca:
• Cliffird J., Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000.
• Comaroff J. L., Comaroff J., Etniczność sp. z o.o., Kraków 2011.
• Człowiek dialogu, red. Z. Glaeser, Opole 2012.
• Dialog międzyreligijny, red. H. Zimoń, Lublin 2004.
• Dupuis J., Chrześcijaństwo i religie. Od konfrontacji do dialogu, Kraków 2003.
• Jan Paweł II i dialog międzyreligijny, opr. Sherwin B.L., Kasimow H., Kraków 2001.
• Jan Paweł II, Messori V., Sakowicz E., Islam a chrześcijaństwo. Konfrontacja czy dialog, Kraków 2001.
• Kreeft P., Ekumeniczny dżihad. Ekumenizm i wojna kultur, Warszawa 2005.
• Migracje, uchodźstwo, wielokulturowość. Zderzenia kultur we współczesnym świecie, red. D. Lalek, Warszawa 2007.
• Nye J., Konflikty międzynarodowe: wprowadzenie do teorii i historii, Warszawa 2009.
• Pontyfikat ekumenicznej nadziei. Z Janem Pawłem II na drogach ekumenii, red. Z. Glaeser, Opole 2008.
• Sakowicz E., Czy islam jest religią terrorystów?, Kraków 2002.
• Sakowicz E., Pryncypia dialogu Kościoła katolickiego z religiami Dalekiego Wschodu i Indii, Warszawa 2006.
• Sakowicz E., Rozmowy o islamie i dialogu, Lublin 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: