Jak mogę pomóc w nagłym wypadku? KZ-S-06-01-000047
1. Prawidłowe przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej na fantomie.
2. Zapoznanie się ze stanami zagrożenia życia
3. Ocena stanu zdrowia poszkodowanego
4. Rozpoznanie rodzaju urazu i udzielenie pomocy
5. Postępowanie w przypadku: zaburzenia w oddychaniu (bezdech); zatrzymania krążenia; krwotoku; wstrząsu pourazowego; zadławienia; złamania; oparzenia; wyziębienia; zatrucia; omdlenia; utonięcia.
Dyscyplina
W cyklu 2023/24-Z: nauki o zdrowiu | W cyklu 2022/23-L: nauki biologiczne |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogiki pracy, poradnictwa zawodowego i BHP
W 2 – student ma wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w organizacji
U 1 – student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiki pracy poradnictwa zawodowego i BHP
U 2 – student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w poradnictwie edukacyjno-zawodowym jak i w BHP
U 3 – student potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
K 1 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w pracy doradcy zawodowego i specjalisty BHP
K 2 – student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i pracy zawodowej
K 3 – student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania z zakresu poradnictwa edukacyjno - zawodowego oraz BHP zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej
dziedzinie
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne
Sprawdzian praktyczny
Praca pisemna (esej, referat)
Aktywność na zajęciach
Literatura
1. Buchfelder M. , Buchfelder A. Podręcznik pierwszej pomocy. PZWL, Warszawa 1999.
2. Cejanek – Musiał D. i in. (red.), Stany zagrożenia życia. AM w Poznaniu, Poznań 2004.
3. Davies B. Podręcznik pierwszej pomocy. PZWL, Warszawa 2005.
4. Dziak A. Pierwsza pomoc. PZWL, Warszawa 1990.
5. Jarosz –Lesz A , Kompendium pierwszej pomocy i ochrony zdrowia w turystyce. Wrocław, Katowice 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: