Niezwykły świat poczętego dziecka KZ-Z-O-02-02-000019
Treści programowe:
1. Rozwój człowieka w prenatalnym okresie życia.
2. Poznanie czynników stymulujących oraz utrudniających ów rozwój.
3. Pamięć prenatalna.
4. Poród i narodziny jako wydarzenia życiowo doniosłe.
5. Strata dziecka.
6. Dziecko osierocone w kontekście pamięci prenatalnej.
7. Trauma prenatalna.
8. Międzypokoleniowy przekaz traumy. Epigenetyka.
9. Prokreacja wspomagana.
10. Psychologia, pedagogika i medycyna prenatalna i perinatalna.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – student zna elementarną terminologię używaną w biomedyce, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
W 2 – ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw
W 3 – ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
W 4 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
W 5 - ma elementarną wiedzę o wybranych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach
W 6 – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
W 7 –ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
Umiejętności:
U 1 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
U 2 – potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
U 3 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
U 4 – potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Kompetencje społeczne:
K 1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K 2 – jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
K 3 – wykazuje postawę warunkowej akceptacji zachowania podopiecznego przy bezwarunkowej akceptacji jego osoby
K 4 - odpowiedzialnie wspiera rozwój podopiecznego zgodnie z jego potrzebami i sytuacją życiową
Kryteria oceniania
- Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach. Aktywny, indywidualny lub grupowy udział w projekcie realizowanym w ramach zajęć
Literatura
P. G. Fedor-Freybergh, Dziecko prenatalne. Impuls, Kraków 2014.
E. Lichtenberg-Kokoszka, Zanim się urodziłem. Impuls, Kraków 2014.
B. Kornas-Biela, Pedagogika prenatalna, KUL, Lublin 2009
L. Eliot, Co tam się dzieje?, Media Rodzina, Poznań 2010.
T.R. Verny. P. Weintraubova, Rodićostvo od poćatia, Pozsony, Bratislava 2013.
T.R. Verny, J. Kelly, The Secret Life of the Unborn Child, USA 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: