Studencki ruch naukowy – dawniej i dziś KZ-Z-S-02-02-000063
W ramach kursu ogólnouczelnianego studenci zostaną zapoznani z: podstawowymi pojęciami z zakresu studenckiego ruchu naukowego i jego roli w środowisku akademickim; genezą i rozwojem studenckiego ruchu naukowego w Polsce; głównymi modelami naukowego ruchu studenckiego (tradycyjnym, socjalistycznymi, współczesnym); organizacjami aktywizującymi, wspierającymi i integrującymi działalność poszczególnych kół naukowych; podstawowymi formami działalności studenckiego ruchu naukowego w perspektywie historycznej i współczesnej; statusem i funkcjonowaniem studenckiego ruchu naukowego w Opolskiej Alma Mater; rolą kół naukowych w kształtowaniu kompetencji studenckich i przygotowania do wyzwań współczesnego rynku pracy; wizerunkiem aksjologicznym i zadaniami nauczyciela akademickiego, pełniącego funkcję opiekuna koła naukowego, w tym cechami osobowości, wspierającymi budowanie autorytetu i warunkującymi jego sukces pedagogiczny oraz perspektywami dalszego rozwoju studenckiego ruchu naukowego.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma elementarną wiedzę dotyczącą uwarunkowań powstania i rozwoju studenckiego ruchu naukowego na uczelniach wyższych. K_W09 (P6S_WG)
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działalności naukowo-dydaktycznej i kulturalno-społecznej studenckiego ruchu naukowego K_W14 (P6S_WG, P6S_WK)
Umiejętności:
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością studenckie ruchu naukowego, w celu jego analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających jego funkcjonowanie
w środowisku akademickim. K_U03 (P6S_UO)
Kompetencje społeczne:
Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z uwarunkowaniami współczesnego systemu szkolnictwa wyższego, jak i wyzwaniami, związanymi z funkcjonowaniem studenckiego ruchu naukowego, poszukując optymalnych ich rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. K_K05 (P6S_KR, P6S_KO)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: analiza dokumentów i aktów prawnych, analiza indywidualnych przypadków, prezentacja multimedialna, dyskusja dydaktyczna
Zaliczenie kursu ogólnouczelnianego odbywa się na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć lub napisania pracy pisemnej/przygotowania prezentacji multimedialnej dotyczącej analizy działalności wybranego studenckiego koła naukowego.
Literatura
Boryczko B., Kurcz L., Studenckie koła naukowe jako element wspomagający proces nauczania na wyższej uczelni, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2014, nr 4(87), s. 101-108.
Dziechciarz J., Godula J., Studencki ruch naukowy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.
Nymś-Górna A., Wokół uniwersyteckich kół naukowych – przegląd pojęć i możliwości, „Parezja” 2021, nr 2(16), s. 46-53.
Smużewska M., Studencki ruch naukowy w systemie nauki akademickiej, „Rocznik Lubuski” 2011, nr 2(37), s. 195-209.
Wojewoda M., Rola studenckich kół naukowych w przygotowaniu kadry do pracy w szkole wyższej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu. Pedagogika” 1980, nr 7, s. 157-174.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: