Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu MN-CEU-D2-01-PPK
1. Co to jest tutoring? Kim jest tutor?, Czym jest tutoring?
Edukacja masowa, zindywidualizowana i spersonalizowana
Proces tutoringu i jego rodzaje (tutoring naukowy i rozwojowy)
Tutoring, coaching, mentoring – różnice i podobieństwa
2. Fundamenty i źródła tutoringu
Relacja mistrz–uczeń
Edukacja spersonalizowana i etyka cnót
Psychologia pozytywna
3. Praktyka tutorska
Jak wydobyć proaktywność?
Budowanie zespołu
Myślenie strategiczne
4. Praca tutorska i proces stawania się tutorem
Specyfika pracy tutora
Stawanie się tutorem
Proces kształcenia tutorów
5. Zasoby potrzebne do wdrożenia tutoringu?
Koszty wdrażania tutoringu w szkole.
Długofalowe korzyści z wdrażania tutoringu
Sposoby finansowania programów tutoringowych
6. Tutoring w eduakcji
Tutoring szkolny
Tutoring akademicki
7.Studia przypadków
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się,
W 2 – wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami
W 3 – zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe
U 1 - skutecznie i świadomie komunikować się;
porozumieć się w sytuacji konfliktowej
U 2 - radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami
U 3 - zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób
K 1 - autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym
Kryteria oceniania
Ćwiczenia 10 ECTS
Tutoring 10 ECTS
Przygotowanie eseju tutorskiego ECTS 5
Praca pisemna (esej tutorski)
Literatura
Witkowska-Tomaszewska A., Czym jest tutoring? [w:] Tutoring, metoda zarządzanie talentami. Z praktyki tutoringu akademickiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Projekt „Nowoczesny Wykładowca – tutor i coach”, Warszawa, 2011.
Opaliński A., Tutoring czym jest, czemu służy? [w:]Tutoring, metoda zarządzanie talentami. Z praktyki tutoringu akademickiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Projekt „Nowoczesny Wykładowca – tutor i coach”, Warszawa, 2011.
Karpińska-Musiał B.Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, Warszawa 2018.
Czekierda P., Fingas B., Tutoring. Teoria, praktyka,studia przypadków, Warszawa, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: