Dydaktyka języka polskiego (szkoła podstawowa) MN-FP-D2-02-DP1-CW
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE (30h):
1. Podstawy kształcenia językowego, operacjonalizacja celów kształcenia, metody nauczania, typy i struktura lekcji językowych.
2. Cele, zadania i treści kształcenia językowego na poziomie SP w świetle dokumentów szkolnych.
3. Konspekt lekcji językowej.
4. Rozwijanie sprawności językowo-komunikacyjnych: kompetencja leksykalna, kompetencja gramatyczna, kompetencja komunikacyjna. Metody i techniki dydaktyczne. Kod ograniczony i nieograniczony.
5. Uczenie tworzenia tekstu pisemnego i mówionego: metody dydaktyczne Anny Dyduchowej, ćwiczenia redakcyjne i transformacyjne. Przeciwdziałanie schematyzmowi tekstów uczniowskich.
6. Uczenie o języku: koncepcje systemowo-normatywna i funkcjonalna. Strategie nabywania wiedzy o języku. Modele lekcji nauki o języku.
7. Kształcenie poprawności zapisu: ćwiczenia ortograficzne i interpunkcyjne.
8. Nauka czytania ze zrozumieniem.
9. Integracja KJ z KL.
KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE (30 h):
1. Cele, zadania, treści kształcenia kulturowo-literackiego na poziomie SP w świetle dokumentów szkolnych.
2. Modele, koncepcje kształcenia kulturowo-literackiego w SP.
3. Podręczniki do kształcenia kulturowo-literackiego - struktura, funkcje.
4. Cele autonomiczne i instrumentalne w kształceniu kulturowo-literackim. Kształtowanie pojęć teoretycznoliterackich. Strategie i techniki pracy z tekstem kultury. Metody - konwencjonalne i niekonwencjonalne, w tym aktywizujące. Konwencje ludyczne w szkolnej analizie i interpretacji tekstu.
5. Formułowanie zadań dydaktycznych do tekstu.
6. Rozwijanie zamiłowań czytelniczych poprzez odpowiednie motywowanie, właściwy dobór tekstów i ich ciekawe omówienie oraz poprzez kształtowanie sprawności czytania umiejętności techniczne, rozumienie czytanego tekstu)
7. Aksjologia. Literatura jako źródło wiedzy o człowieku. Kształtowanie systemu wartości poprzez umiejętny wybór i analizę tekstów. Wprowadzanie w krąg wartości ogólnoludzkich, otwieranie na świat wartości wyższych.
8. Projektowanie zajęć edukacyjnych (scenariusze, konspekty, rozkłady materiału).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.
Jędrychowska M., Lektura i kultura. Kształtowanie świadomości kulturalnej uczniów szkoły podstawowej, Warszawa 1994.
Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2004.
Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury, red. Z. Budrewicz i M. Jędrychowska, Kraków 1999.
Wybrane artykuły. | Ogólnie: Dziedzic A., Gudro M. Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.
Jędrychowska M., Lektura i kultura. Kształtowanie świadomości kulturalnej uczniów szkoły podstawowej, warszawa 1994.
Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka i kultury, red. Z. Budrewicz i M. Jędrychowska, Kraków 1999.
Polonistyczna dydaktyka ogólna, red. J. Fiszbak, Łódź 2019.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.
Komorowska H. (red.), Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Warszawa 1988.
Zbróg P., Wojna o kształcenie językowe, Kielce 2005.
Patrzałek T. "Gramatyka" na cenzurowanym, "Polonistyka" 1992, nr 3.
Lipowski W., Szczygieł W., Nauczanie gramatyki i ortografii w klasach V-VII, Warszawa 1962.
Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1982. |
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE
W zakresie wiedzy zna i rozumie:
1. cele, zadania i treści kształcenia językowego na lekcjach JP w SP (m-W-4/ M_N_W08-09; M_N_D1/E1.W02-04; P7S_WK);
2. metodykę realizacji treści KJ na poziomie SP (m-W-1; m-W-2; m-W-3/ M_N_02-04; 15; M_N_D1/E1.W05-07, 09, 14-15; P7S_WG).
W zakresie umiejętności potrafi:
3. zaprojektować proces dydaktyczny w zakresie KJ w SP (m-U-1/ M_N_U02, 03, 07, 08, 15, 18; M_N_D1/E1.U01-05, 07; P7S_UW).
W zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
4. krytycznej oceny współczesnych koncepcji, strategii i metod stosowanych w KJ w SP (m-K-1; m-K-04; P7S_KK/ M_N_K01/ M_N_D1/E1.K01, 04);
5. kształtowania systemu wartości uczniów i rozwijania ich postaw etycznych wobec języka i komunikowania się (m-K-3; M_N_D1/E1.K06-07; P7S_KO).
KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE
w zakresie wiedzy zna i rozumie:
1. cele, zadania, treści w zakresie KKL w SP (m-U-1; M_N_D1/E1.U07; P7S_UW);
2. metodykę realizacji treści KKL na poziomie SP (m-W-3; M_N_D1/E1.W06; P7S_WG);
w zakresie umiejętności potrafi:
3. zaplanować proces dydaktyczny w zakresie KKL w SP (m-U-1; M_N_D1/E1.U07; P7S_UW);
w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
4. krytycznej oceny współczesnych koncepcji, strategii i metod stosowanych w KKL w SP (m-k-1; P7S_KK);
5. kształtowania systemu wartości uczniów i rozwijania ich postaw etycznych (M_N_D1/e1.K06; P7S_K0).
Kryteria oceniania
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:
projekty dydaktyczne - 70% (efekt 1-9)
aktywność na zajęciach - 30% (efekt 1-9)
KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE:
projekty dydaktyczne - 50% (efekt 1, 2, 3, 4, 5)
aktywność na zajęciach - 25% (efekt 1,2, 3, 4, 5).
Praktyki zawodowe
Zgodnie z programem fakultetu pedagogicznego.
Literatura
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:
J. Kowalikowa, Narodziny nauczyciela polonisty, Kraków 2006.
M. Kwiatkowska-Ratajczak (red.), Innowacje i metody. T.1., Poznań 2011.
M. Nagajowa, Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.
M. Nagajowa, Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.
B. Niesporek-Szamburska (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice 2012.
E. Polański, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995.
Wybrane artykuły.
KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE:
Baluch A., Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa 1984.
Bortnowski s., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.
Chrząstowska B., Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich, Warszawa 1987.
Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik metodyki dla studentów filologii polskiej, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
Olszewska B., O pytaniach raz jeszcze, "Zeszyty Szkolne. Edukacja Humanistyczna" 2004, nr 3.
Wiśniewska G., Uczyć polskiego bawiąc i wychowując, Kielce1999.
Wybrane zagadnienia z edukacji polonistycznej, red. H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska, Rzeszów 2002.
Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.
Przygotowanie uczniów do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: