Dydaktyka języka polskiego (szkoła ponadpodstawowa) MN-FP-D2-03-DP2-CW
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE (15h):
1. Cele i treści kształcenia językowego na poziomie SPP w świetle dokumentów szkolnych.
2. Metody KJ wykorzystywane na poziomie SPP.
3. Teksty o języku jako źródło wiedzy. Rozwijanie umiejętności rozumienia tekstu (popularno)naukowego.
4. Zagadnienia historycznojęzykowe w KJ w SPP.
5. Integracja KJ z KK - język jako klucz do interpretacji tekstu literackiego.
6. Retoryka w programie KJ w SPP. Retoryczna analiza tekstu.
7. Kształtowanie postaw aksjologicznych wobec języka i komunikacji.
KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE (45 h):
1. Pragmatyczny i profesjonalny wymiar funkcjonowania polonisty w przestrzeni kulturowej.
2. Spór o liceum - koncepcje, modele, podstawa programowa. programy, podręczniki.
3. Podstawy nowoczesnego warsztatu metodycznego wykorzystywanego w SPP.
4. Szkolna praca nad tekstem w kontekście refleksji literaturoznawczej i problemów wynikających ze współczesnej kultury.
5. Lekcja literatury w SPP - wyznaczniki, typy, modelowanie prakseologiczne lekcji.
6.Miejsce historii i teorii literatury na lekcjach w SSP.
7. Lektura i tradycja.
8. Biografia pisarza - miejsce i funkcje.
9. Filozofia w SPP i na lekcjach polskiego.
10. Literatura współczesna w szkole.
11. Teksty kultury.
12. Problematyka aksjologiczna.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE:
1. Bortnowski S., Scenariusze półwariackie, czyli poezja współczesna w szkole, Warszawa 1997.
2. Dydaktyka literatury i języka polskiego w kształceniu nauczycieli, Kraków 1991.
3. Edukacja literacka w szkole. Antologia opracowań, cz. 1-3, wybór i oprac. W. Dynak i M. Inglot, Wrocław 1986 (cz. !), 1988 (cz. 2), 1989 (cz. 3).
Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, red. B. Chrząstowska, Warszawa 1995. | W cyklu 2022/23-Z: 1. Bortnowski s., Scenariusze półwariackie, czyli poezja współczesna w szkole, Warszawa 1997.
2. Dydaktyka literatury i języka polskiego w kształceniu nauczycieli, Krakw 1991.
3. Edukacja literacka w szkole. Antologia opracowań, cz. 1-3, wybór i oprac. W. Dynak i M. Inglot, Wrocław 1986 (cz. 1), 1988 (cz.2), 1989 (cz. 3).
4. Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, red. B. Chrząstowska, Warszawa 1995. |
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE
W zakresie wiedzy zna i rozumie:
1. cele, zadania i treści kształcenia językowego na lekcjach JP w SPP (M_N_D1/E1.W02);
2. koncepcje integracji KJ z innymi obszarami edukacji polonistycznej w SPP (M_N_D1/E1.W03);
3. metodykę realizacji treści KJ na poziomie SPP (M_N_D1/E1.W06).
W zakresie umiejętności potrafi:
4. identyfikować powiązania treści z zakresu KJ z innymi treściami przedmiotu JP na poziomie SPP (M_N_D1/E1.U03);
5. zaprojektować proces dydaktyczny w zakresie KJ w SPP (M_N_D1/E1.U07)
W zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
6. zachęcania uczniów do podejmowania prób badania polszczyzny i komunikacji werbalnej (M_N_D1/E1.K04);
7. budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych wobec języka i komunikowania się (M_N_D1/E1.K06).
Kryteria oceniania
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:
projekty dydaktyczne - 70% (efekt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
aktywność na zajęciach - 30% (efekt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE:
praca samodzielna - 50%
zadania cząstkowe - 30%
aktywność na zajęciach -20%
Praktyki zawodowe
Zgodnie z programem fakultetu pedagogicznego.
Literatura
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:
A. Janus-Sitarz, E. Nowak (red.), Szkolna polonistyka zanurzona w języku, Kraków 2014.
J. Kowalikowa, Narodziny nauczyciela polonisty, Kraków 2006.
M. Kwiatkowska-Ratajczak (red.), Innowacje i metody. T.1., Poznań 2011.
B. Niesporek-Szamburska (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice 2012.
Wybrane artykuły.
KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE:
Myrdzik B., Rola hermeneutyki w edukacji polonistycznej, Lublin 1999.
Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2000.
Pilch B., Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego, Kraków 2003.
Uryga Z. , Godziny polskiego, Kraków 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: