Praktyka zawodowa ciągła (szkoła ponadpodstawowa) MN-FP-D2-03-PZC2
Zapoznanie się ze specyfiką pracy w szkole i obowiązkami nauczyciela polonisty.
Poznanie dokumentów regulujących pracę szkoły (podstawy programowej, programu nauczania, rozkładu materiału, planu wynikowego i in.).
Aktywny udział w życiu szkoły.
Hospitacja lekcji języka polskiego.
Przygotowanie konspektów lekcyjnych wykorzystujących zróżnicowane metody i techniki pracy.
Samodzielne prowadzanie różnych lekcji języka polskiego.
Sprawdzenie i ocena pracy domowej, arkuszy maturalnych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
1. posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną do prowadzenia i oceny zajęć w SPP (K; P6S_WG),
2. zna dokumenty regulujące pracę szkoły i obowiązki nauczyciel polonisty (K-W-8; P6S_WK),
w zakresie umiejętności:
3. efektywnie prowadzi lekcje języka polskiego (K-U9; SKN*);
4. aktywizuje uczniów do pracy, korzystając z nowoczesnych technologii (K-U-9; SKN);
5. umiejętnie tworzy konspekty lekcji języka polskiego wykorzystujące zróżnicowane techniki i metody nauczania (K-U-7; P6S_UO);
6. umiejętnie zadaje pracę domową, sprawdza ją i ocenia (K-U-9; SKN)
w zakresie kompetencji społecznych:
7. krytycznie ocenia lekcje innych nauczycieli (k-k-1; P6S_KR);
8. aktywnie uczestniczy w życiu szkoły (k-K-5; SKN).
*Standardy kształcenia nauczycieli
Kryteria oceniania
Dokumentacja praktyki (dzienniczek praktyk, twórcze scenariusze, arkusze hospitacyjne, sprawdzone pisemne i zadania domowe, opinia opiekuna praktyk) - efekty: 1-8.
Literatura
Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1-2, red. E Jaskółowa i inni, Katowice 2016.
Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów, Lublin 2017.
Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyk, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.
Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, red. B. Chrząstowska, t. 1-2, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2).
Literatura współczesna w edukacji polonistycznej, t. 1 Analizy i reinterpretacje, red. E. Mazur, Rzeszów 2017, t. 2 Interpretacje - wartości - konteksty, red.. U. Kopeć, Rzeszów 2017.
Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik metodyki dla studentów filologii polskiej, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, red. I. Adamek, Kraków 2002Wybrane z edukacji polonistycznej, red. H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska, Rzeszów 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: