Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła ponadpodstawowa) MN-FP-D2-03-PZS2
1. Tworzenie konspektu lekcji.
2. Realizacja podstawy programowej i innych dokumentów regulujących pracę szkoły.
3. Dobór metod i technik nauczania, narzędzi dydaktycznych i metodologii literaturoznawczej.
4. Prowadzenie lekcji na podstawie wcześniej opracowanego konspektu.
5. Hospitowanie zajęć kolegów i koleżanek, obiektywne ocenianie.
6. Wykorzystanie doświadczeń osobistych i kulturowych w edukacyjnym dialogu.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: - Wybrane artykuły z czasopism: "Edukacja Humanistyczna", "Polonistyka. Innowacje", "Polonistyka. czasopismo dla Nauczycieli"; poradniki metodyczne. | W cyklu 2022/23-Z: Wybrane artykuły z czasopism: "Edukacja Humanistyczna", "Polonistyka. Innowacje", "Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli", "Zeszyty Humanistyczne"; poradniki dla nauczycieli. |
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Student:
w zakresie wiedzy:
- zna podstawowe dokumenty regulujące pracę szkoły (K_W09; P6S_WK; P7S_WK));
- posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną do prowadzenia i oceny zajęć w SPP (P6S_WG);
w zakresie umiejętności:
- prowadzi pokazową lekcję z języka polskiego (K-U-9; SKN*);
- umiejętnie prowadzi pokazową lekcję języka polskiego, wykorzystując nowoczesne techniki i metody nauczania 9K-U-7; P6S_UO);
w zakresie kompetencji społecznych:
- krytycznie ocenia siebie i innych (k-K-1; P6S_KR).
*SKN - Standardy kształcenia nauczycieli
Kryteria oceniania
25% - opracowanie konspektu zajęć; (efekty: 1, 2 4).
50% - prowadzenie lekcji (efekty: 1, 2, 3).
25% - krytyczna ocena zajęć (efekty: 1, 5).
Literatura
- Bortnowski s., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005.
- Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonisty, t. 1-2, red. E. Jaskółowa i inni, Katowice 2016.
- Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017.
- Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011.
Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. Bańkowska E., i A. Mikołajczuk, Warszawa 2006.
- Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice-2 i artykuły z metodyki, t. 1, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2).
- Literatura współczesna w edukacji, t. 1. Analizy i reinterpretacje, red. E. Mazur, Rzeszów 2017, t. 2. Interpretacje - wartości - konteksty, red. U. Kopeć, Rzeszów 2017.
- Seria wydawnicza Edukacja nauczycielska polonisty, red. A. Janus-Sitarz.
- Wokół szkoły i nauczyciela, red. H. Wiśniewska, J. Plisiecki, Lublin 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: