Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła ponadpodstawowa)
MN-GER-D2-03-PZS2
Bilans godzinowy praktyki:
Zadania realizowane w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem/opiekunem praktyki; planowanie przebiegu praktyki, ustalanie obowiązków, pomoc w przygotowaniu materiałów, porady i wskazówki co do
prowadzenia zajęć, kontrola i ocena działań studenta - 8 godz. (4 godz. tygodniowo x 2 tygodnie)
Razem: nakład pracy studenta 22 h + zadanie w kontakcie z nauczycielem 8 h
(razem 30 godz.)
Kierunek studiów
Germanistik, moduł nauczycielski
Nakład pracy studenta
Praca własna studenta:
Hospitowanie zajęć - 5 h
Prowadzenie zajęć - 10 h
Przygotowanie pomocy dydaktycznych/konspektów - 5 h
Zapoznanie się z dokumentacją i specyfiką placówki/instytucji - 1 h
Wykonywanie innych czynności zleconych - 1 h
Poziom studiów
II stopień
Profil kształcenia
Moduł nauczycielski
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
III semestr studiów II stopnia / 30 godzin
Założenia
Cele praktyki:
- Zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
- Obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji.
- Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji,
organizowaniu pracy, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy, podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pełnienie roli nauczyciela, a w szczególności planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej.
- Podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami.
- Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych poprzez o prowadzenie dokumentacji praktyki,
konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), ocenę przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji (zajęć).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, opinia o przebiegu praktyki ciągłej (załącznik nr 1) wypełniona przez opiekuna praktyki, z pieczęcią szkoły; 2 karty przebiegu praktyki (załącznik nr 2) z pieczęcią szkoły; 5 konspektów z przeprowadzonych lekcji zatwierdzonych przez opiekuna praktyk – powyższa dokumentacja dostarczana jest przez opiekuna praktyki i studenta kierunkowemu koordynatorowi praktyk niezwłocznie po zakończeniu praktyki.
Kryteria oceniania
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, opinia o przebiegu praktyki ciągłej (załącznik nr 1) wypełniona przez opiekuna praktyki, z pieczęcią szkoły; 2 karty przebiegu praktyki (załącznik nr 2) z pieczęcią szkoły; 5 konspektów z przeprowadzonych lekcji zatwierdzonych przez opiekuna praktyk – powyższa dokumentacja dostarczana jest przez opiekuna praktyki i studenta kierunkowemu koordynatorowi praktyk niezwłocznie po zakończeniu praktyki.
Praktyki zawodowe
Placówki/instytucje, w których można realizować praktykę: Szkoła ponadpodstawowa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: