Dydaktyka szczegółowa w zakresie dyscypliny historia 1 SD.1.3.Ds.1
Zajęcia poświęcone będą: analizie uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych procesu nauczania/uczenia się w szkole wyższej, interakcjom w procesie kształcenia, zasadom planowania zajęć dydaktycznych, metodom formułowania celów dydaktycznych, analizie metod kształcenia oraz pomiarowi dydaktycznemu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student: zna klasyczne oraz najnowsze kierunki w zakresie prowadzenia zajęć akademickich, przedstawia etapy projektowania edukacyjnego, prezenetuje taksonomię celów kształcenia, wyjaśnia, na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia, wyjaśnia uwarunkowania przebiegu procesu kształcenia,wymienia wady i zalety wybranych metod nauczania,wymienia
W zakresie umiejętności student: potrafi dostosować wybór procesu dydaktycznego do celów i treści kształcenia, potrafi przygotować plan czynności pozwalający osiągnąć założone cele, potrafi trafnie wyborać metody, formy i środki dydaktyczne, potrafi przygotować narzędzia pomiaru dydaktycznego.
W zakresie postaw student: ocenić sytuacje dydaktyczne w celu doskonalenia własnego warsztatu nauczycielskiego, dokonać krytycznej analizy przebiegu procesu kształcenia, prawidłowo analizować sygnały werbalne i niewerbalne przychodzących od studentów, formułować krytykę podjętych działań w interakcji nauczyciel-student bez naruszenia istniejących relacji interpersonalnych.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach (dyskusja, prezentacje, projekty, referaty).
Opracowanie scenariuszy zajęć (wykład, ćwiczenia, konwersatorium).
Literatura
Bieniek M., Dydaktyka historii wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
Buehl D., Strategie aktywnego nauczania czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004.
Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, red. E Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Warszawa 2008.
Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993.
Metodyka nauczania historii w szkole podstawowej, pod red. Cz. Majorka, Warszawa 1988.
Sajduk B., Nowoczesna dydaktyka akademicka: kto kogo uczy?, Kraków 2014.
Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2004.
Toruńskie Spotkania Dydaktyczne, T. I-XII (2004-2018).
Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.
Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
„Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” - czasopismo dydaktyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: