Dydaktyka szczegółowa w zakresie językoznawstwa 1 SD.1.7.Ds.1
1. Idea uniwersytetu dawniej i dziś a kształcenie w dyscyplinach humanistycznych.
2. Podmioty edukacji humanistycznej na poziomie wyższym a paradygmaty dydaktyczne: behawioralny, humanistyczny, konstruktywistyczny, krytyczno-emocjonalny.
3. Formy organizacji edukacji humanistycznej: tradycyjna, spersonalizowana, e-edukacja, samokształcenie i ich odmiany.
4. Konteksty projektowania programów studiów humanistycznych (ERK/PRK - kwalifikacja, walidacja; ECTS; profile).
5. Struktura i dokumentacja programu studiów humanistycznych. Sylabus kursu/przedmiotu językoznawczego.
Kierunek studiów
Poziom studiów
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
1. zna nowoczesne koncepcje prowadzenia działalności dydaktycznej w zakresie akademickiej edukacji humanistycznej, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia w zakresie językoznawstwa (P8S_WG).
W zakresie umiejętności:
2. potrafi opracować projekt kursu o tematyce językoznawczej w postaci sylabusa (P8S_UU).
W zakresie kompetencji społecznych:
3. jest gotów do uznania znaczenia wiedzy o procesie edukacyjnych w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych (P8S_KK).
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa - opracowanie sylabusa zajęć z wybranego przedmiotu językoznawczego (50%)
Aktywność na zajęciach - krytyczna dyskusja nad wybranych zagadnieniami z zakresu organizacji i projektowania programów studiów humanistycznych w zakresie językoznawstwa (50%).
Literatura
1. Domagała-Kręcioch A., Wyżga O. (red.), Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższej, Kraków 2009.
2. Ładyżyński A., Raińczuk J. (red.), Uniwersytet - między tradycją a wyzwaniami współczesności, Kraków 2003.
3. Kwiatkowska-Ratajczak M., Wymiana idei. Szkice dydaktyczne o szkole i uniwersytecie, Poznań 2016.
4. Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013.
5. Wierzbicka A., Dydaktyczne i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej, Łódź 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: