Szkolnictwo wyższe i nauka - podstawy prawne SD.2.0.Swinpp
1. Wykład organizacyjny.
Miejsce przedmiotu w procesie kształcenia w szkole doktorskiej. Oczekiwania uczestników zajęć wobec przedmiotu. Zapoznanie z sylabusem. Dyskusja.
2. Szkolnictwo wyższe w Polsce.
Charakterystyka systemu szkolnictwa wyższego. Rozwój szkolnictwa wyższego. Typy uczelni wyższych. Główne kierunki kształcenia wyższego. Szkolnictwo wyższe w ustawodawstwie. Proces boloński. Dyskusja.
3. Uczelnia wyższa.
Uwarunkowania prawne kształcenia w uczelniach. Podstawy prawne działania szkoły wyższej. Organizacja procesu kształcenia. Praca z tekstem ustaw.
4. Europejskie i krajowe ramy kwalifikacji.
Europejskie ramy kwalifikacji. Krajowe Ramy Kwalifikacji. Opis efektów kształcenia. Kierunek studiów: efekty kształcenia, opis założonych efektów kształcenia, opis procesu kształcenia. Praca z tekstem źródłowym.
5. Proces kształcenia w szkole doktorskiej.
Założenia dotyczące szkół doktorskich. Organizacja szkół doktorskich – podstawowe akty ustrojowe. Prawa i obowiązki doktorantów. Dyskusja.
6. Nauczyciel akademicki.
Nauczyciel akademicki w ustawodawstwie. Rola, zadania i funkcje nauczycieli akademickich. Kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Rozwój zawodowy. Dyskusja.
7. Postępowania awansowe.
Zmiany przepisów dotyczących prowadzenia postępowań awansowych. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora i doktora habilitowanego. Regulacje wewnętrzne obowiązujące w UO. Dyskusja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W.01 Zna uwarunkowania prawne kształcenia w uczelniach wyższych .
W.02 Posiada wiedzę o europejskich i krajowych uwarunkowaniach edukacji na poziomie wyższym związanych z kreowaniem Europejskiego Szkolnictwa Wyższego i perspektywą uczenia się przez całe życie .
W.03 Ma wiedzę o statusie prawnym, kompetencjach i umiejętnościach niezbędnych w pracy nauczyciela akademickiego.
W.04 Zna uwarunkowania prawne kształcenia w szkołach doktorskich.
W.05 Dysponuje wiedzą dotyczącą prowadzenia postępowań awansowych.
UMIEJĘTNOŚCI
U.01 Umie poszukiwać informacji w różnych źródłach i je interpretować w zakresie pracy dydaktycznej i naukowej nauczyciela akademickiego.
U.02 Umie prawidłowo interpretować przepisy prawne dotyczące kształcenia w szkołach doktorskich.
U.03 Umie prawidłowo interpretować przepisy dotyczące postępowań awansowych.
KOMPETENCJE
K.01 Potrafi formułować opinie na temat szkolnictwa wyższego i przebiegu w nim kształcenia.
K.02 Rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i ciągłego podnoszenia własnych kwalifikacji w celu sprostania konkurencji na rynku zawodowym oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, politycznym, gospodarczym i kulturalny.
K.03 Potrafi jasno i precyzyjnie formułować oraz przedstawić w języku prawniczym wnioski na temat kształcenia w szkołach doktorskich i postępowań awansowych.
Kryteria oceniania
Napisanie rozprawki na podstawie treści poruszanych na wykładach i zaczerpniętych ze wskazanych aktów prawnych. Oceniany jest sposób argumentacji, dobór faktów, dobór pojęć, zwięzłość wypowiedzi, zasadność wypowiedzi. Za każdy element można uzyskać 0, 1 lub 2 punkty. Uzyskanie 9 lub 10 pkt – bardzo dobry, 8 pkt – dobry plus, 7 – dobry, 6 – dostateczny plus, 5 – dostateczny, poniżej 5 – niedostateczny.
Literatura
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z póżn. zm.)
Przewodnik po systemie szkolnictwa wyższego i nauki, oprac. MNiSW, Warszawa 2019, https://konstytucjadlanauki.gov.pl/content/uploads/2019/02/przewodnik-po-systemie-szkolnictwa-wyszego-i-nauki-cz-1-20190218.pdf (wybór treści)
Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, red. J. Woźnicki, Warszawa 2019
H. Izdebski, J.M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019
Ł. Kierznowski, Szkoły doktorskie. Komentarz do art. 198-216 oraz 259-264 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Warszawa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: