Życie codzienne i obyczajowość od antyku po czasy współczesne SD.2.3.WYK1
Starożytne monarchie Bliskiego Wschodu
Grecy.
Cesarstwo Rzymskie -rys historyczny.
Kontynuacja czy nowa jakość-Bizancjum
Słowianie na Bałkanach
Rola chrystianizacji Polski w procesie rozwoju cywilizacyjnego Słowian Zachodnich.
Relacje Słowian z Niemcami w pojęciu kulturowym na przykładzie Polski, Czech i Połabia (X-XII w.)
Ormianie-rys historyczny
Chazarowie i Żydzi środkowo europejscy w średniowieczu.
Ruś Kijowska, jako konglomerat kulturowy i etniczny.
Skandynawowie w Bizancjum i na Morzu Śródziemnym
Wenecja i jej rola ekonomiczno-polityczna na Bałkanach w średniowieczu.
Normanowie europejscy w średniowieczu.
Rola cywilizacyjna Zakonu Krzyżackiego
Pomiędzy Polska a Litwą- Jagiellonowie i ich znaczenie w rozwoju Europy Wschodniej w XV w.
Literatura uzupełniająca
Tryb prowadzenia
Lektura monograficzna
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych. P7S_WG
K_W13 Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności znaczeń. P7S_WG/K
Umiejętności
K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł, metod i dzieł literackich oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. P7S_UW
K_U14 wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. P7S_UU
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K01 Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. P7S_KO
K_K06 Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu. P7S_KK
Kryteria oceniania
wykład konwersatoryjny/ wykład z prezentacją multimedialną/ dyskusja panelowa
wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub udział w dyskusji panelowej przeprowadzonej na zakończenie kursu
przygotowanie prezentacji na egzamin, który zostaje nagrany poprzez platformę MS Teams
Aktywność na zajęciach: 20%
Ocena za prace zaliczeniową 20%
Zdany pozytywnie egzamin 40%
Znajomość lektur z podanej listy: 20%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
T. Manteufell, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2002.
R. Michałowski, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2009.
B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: