Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Design i komunikacja społeczna > Design i komunikacja społeczna, I stopień, 3-letnie, stacjonarne

Design i komunikacja społeczna, I stopień, 3-letnie, stacjonarne (2-PRK-DES-S.L.3)

I stopnia
stacjonarne, 3-letnie
Język: polski

Design i komunikacja społeczna - interdyscyplinarne studia rozwijające umiejętności badawcze i projektowe

Studia na kierunku Design i komunikacja społeczne skierowane są do osób, które interesują się projektowaniem społecznym i komunikacją interpersonalną, masową, medialną a jednocześnie chciałaby zdobyć wiedzę i umiejętności prowadzenia badań społecznych na ten temat.

W trakcie studiów studenci i studentki zdobywają wiedzę z zakresu historii designu, sztuki, architektury, komunikacji,mediów cyfrowych i przemysłu kreatywnego, zrównoważonego rozwoju, zarządzania zespołami, podstaw projektowania graficznego, kreatywnego myślenia i działania projektowego. Ta wiedza jest następnie wykorzystywana podczas zajęć przygotowujących do samodzielnego i profesjonalnego prowadzenia badań społecznych związanych z analizą potrzeb klientów, projektowaniem dóbr i usług, projektowaniem komunikacji, przestrzeni publicznej i prywatnej, ale także badań dotyczących wykluczenia społecznego, dyskryminacji i nierówności społecznych

Studia na kierunku Design i komunikacja społeczna łączą w sobie specjalistyczną wiedzę z zakresu metod i technik badawczych z kompleksowym i wielowymiarowym spojrzeniem na otaczający nas świat: przedmioty codziennego użytku, modę, relacje z innymi, przeobrażenia przestrzeni miejskiej, ekologię i odpowiedzialność za siebie i innych, zróżnicowanie społeczne i kulturowe ludzkości, konsumpcjonizm, przeciwdziałanie przemocy, wykluczeniu społecznemu, nowe media i komunikowanie masowe.

Wybrane zajęcia

lHistoria projektowania społecznego

lTeoria i praktyka komunikacji

lHistoria sztuki

lMedia cyfrowe i przemysły kreatywne

lWykluczenie społeczne

lMetody i techniki badań społecznych

lZarządzanie kreatywnymi zespołami i projektami

lIkonosfera i kompetencje wizualne

lPodstawy projektowania graficznego

lPartycypacja społeczna

lPrawne aspekty projektowania

lEksploracja danych ilościowych (wykorzystywanie oprogramowania wspomagającego analizę)

lAnaliza danych jakościowych (wykorzystywanie oprogramowania wspomagającego analizę)

Design i komunikacja społeczna - mobilność studencka i kompetencje językowe

 Współczesny świat i rynek pracy sprzyjają, a wręcz zachęcają do mobilności, poznawania nowych kultur, rozwijania kompetencji komunikacyjnych, odkrywania własnego potencjału otwierania się na innych. Studiując na kierunku Design i komunikacja społeczna studenci i studentki mogą uczestniczyć w programach wymiany Erasmus Plus oraz Most, dzięki czemu mogą spędzić semestr a nawet rok na wybranej uczelni za granicą i w Polsce. W ramach programu Erasmus mogą odbyć także zagraniczną praktykę zawodową. Takie wyjazdy to doskonała okazja do nawiązania znajomości, poznania innych kultur, miejsc, nauki języków obcych.

 Studia obejmują także przedmioty pozwalające na doskonalenie kompetencji językowych. Z jednej strony są to obowiązkowe lektoraty z języków obcych, a z drugiej zajęcia tematyczne w części bądź w całości prowadzone w języku angielskim bądź innym języku nowożytnym. Oprócz tego studenci i studentki mogą zaangażować się w działalność międzynarodowych organizacji studenckich, brać udział w międzynarodowych projektach badawczych prowadzonych przez naszych pracowników i pracownice.

Design i komunikacja społeczna - zaangażowani studenci i studentki oraz przestrzeń do rozwijania kreatywności

Dbamy o to, żeby studenci i studentki mieli możliwość zdobywania dodatkowych umiejętności, rozwijania twardych i miękkich kompetencji. We współpracy z Akademickim Centrum Karier, Centrum Transferu Technologii oraz stowarzyszeniami i firmami prywatnymi organizujemy szkolenia, i warsztaty z zakresu autoprezentacji, komunikacji międzykulturowej, nauki obywatelskiej, przygotowania CV i listu motywacyjnego, myślenia projektowego, przeciwdziałania przemocy i nierównościom społecznym.

Studenci i studentki mogą działać w Studenckim Kole Naukowym KWADRATURA prowadząc badania, organizując akcje społeczne i seminaria naukowe. Oprócz tego Uniwersytet Opolski oferuje różne formy aktywności: od działalności w Samorządzie Studenckim, Telewizji studenckiej SETA, rozgłośni radiowej Radiosygnały, przez aktywności sportowe w Akademickim Związku Sportowym, kursy językowe, po realizację pasji muzycznych, plastycznych, teatralnych, tanecznych w licznych pracowniach i zespołach artystycznych.

Indywidualnie podchodzimy do rozwoju każdego studenta i każdej studentki. Zajęcia prowadzimy w małych grupach, w formie nowoczesnej: warsztaty, laboratoria, e-learning, jak i klasycznej: wykładów, seminariów

Design i komunikacja społeczna - nowa przygoda i możliwość kontynuowania studiów

Design i komunikacja społeczna to studia pierwszego stopnia - licencjackie. Nasz program studiów obejmuje 6 semestrów i kończy się obroną pracy dyplomowej. Nasi studenci i studentki mają możliwość kontynuowania nauki na studiach uzupełniających magisterskich w ramach kierunku socjologii, na którym prowadzona jest specjalność Projektowanie i komunikacja społeczna, ale także inne specjalności: Badania społeczne w praktyce, Socjologia organizacji, Problemy społeczne, Intercultural Communication (studia w języku angielskim).

Nasi studenci i studentki to zarówno maturzyści i maturzystki, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze studiowaniem, jak i doświadczeni adepci i adeptki psychologii, pedagogiki, dziennikarstwa, historii, czy prawa.

Zapraszamy na naszą stronę internetową: DESIGN I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat z Design i Komunikacja Społeczna

Dalsze studia:

Absolwenci i Absolwentki mają możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia.

Uprawnienia zawodowe:

Studia przygotowują do podjęcia i realizowania badań i analiz w obszarze projektowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu komunikacyjnego. Absolwent/ka posiada teoretycznie oraz warsztatowe przygotowanie do samodzielnej pracy twórczej (przede wszystkim badawczej), jak i do pracy w zespołach projektowych. Absolwent/ka posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu socjologii sztuki i designu, kultury wizualnej, historii sztuki i architektury oraz teorii komunikowania i nowych mediów. Absolwent/ka dostrzega i rozumie społeczne, kulturowe, technologiczne oraz etyczne uwarunkowania projektowania społecznego. Dysponuje zaawansowaną wiedzą oraz umiejętnościami w zakresie analizy danych empirycznych dotyczących różnych wymiarów projektowania społecznego oraz komunikacji społecznej, w tym z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania (SPSS, Atlas TI). Potrafi realizować badania ewaluacyjne, etnograficzne, oraz analizy jakościowe, ilościowe, sieciowe i wizualne z wykorzystaniem programów komputerowych wspomagających badacza. Absolwent/ka zna i rozumie kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością projektowania oraz etyką badań społecznych. Studia przygotowują do nawiązywania współpracy z otoczeniem, inicjowania działań i kampanii społecznych dotyczących społecznej odpowiedzialności projektantów, architektów, urbanistów. Absolwent/ka posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu socjologii sztuki i designu, kultury wizualnej, historii sztuki i architektury oraz teorii komunikowania i nowych mediów.

Efekty kształcenia

Wiedza

Zna podstawowe pojęcia socjologii i rozumie ich źródła oraz podstawowe teoretyczne powiązania.

Ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, wie na czym polegają podobieństwa i różnice pomiędzy dyscyplinami.

Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne.

Zna wybrane koncepcje społeczeństwa, uwzględniając ich historyczno-kulturowy kontekst.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej.

Ma podstawową wiedzę na temat rodzajów więzi społecznej i prawidłowości nią rządzących.

Ma elementarną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach.

Posiada podstawową wiedzę na temat procesów społecznych, w skali mikro i makro, ich wzajemnych oddziaływaniach, oraz o przyczynach procesów społecznych i skutkach. Zna podstawowe czynniki zmiany społecznej i ich wpływ na jednostkę i struktury społeczne.

Potrafi objaśnić podstawowe relacje człowiek – społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne.

Posiada podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie struktur społecznych; wybranych instytucjach społecznych i zasadach ich funkcjonowania.

Ma podstawową wiedzę na temat kultury w życiu społecznym, jej roli w kreowaniu życia społecznego oraz jak kultury się różnią i jakie są skutki tego zróżnicowania.

Posiada podstawową wiedzę o normach i regułach w życiu społecznym, organizujących instytucje i struktury społeczne.

Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.

Posiada podstawową wiedzę o metodach i narzędziach badań społecznych - zna różne podejścia metodologiczne i rozumie znaczenie badań w tworzeniu wiedzy socjologicznej; rozumie na czym polegają różnice między podejściami metodologicznymi.

Ma elementarną wiedzę na temat projektowania i realizacji projektów badawczych

Ma podstawową wiedzę z zakresu technologii informatycznych.

Posiada podstawową wiedzę z zakresu statystyki; zna podstawowe modele statystyczne i zasady analizy ilościowej zarówno danych pierwotnych, jak i zastanych.

Zna spory teoretyczne i metodologiczne w socjologii oraz historyczne konteksty, w których były rozwijane główne teorie.

Ma podstawową wiedzę o zróżnicowaniach i nierównościach społecznych oraz ideologiach, które uzasadniają i utrwalają nierówności społeczne.

Posiada podstawową wiedzę o dynamice grupy społecznej.

Posiada elementarną wiedzę na temat struktury społecznej społeczeństwa polskiego i umiejscowienia Polski w świecie.

Zna racjonalny model nauki i jego ograniczenia w odniesieniu do badań jednostek i instytucji, rozumie wzajemne powiązania pomiędzy opisem i wyjaśnianiem, teorią i praktyką społeczną.

Umiejętności

Potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, analizować i użytkować informacje i dane zastane o świecie społecznym.

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z literatury socjologicznej i dyscyplin pokrewnych.

Potrafi analizować i interpretować dane statystyczne w ramach statystyki opisowej i indukcyjnej.

Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące planowanie procesu badawczego: konceptualizację problemów badawczych, formułowanie pytań i hipotez badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, dobór przypadków do badania, zbieranie danych empirycznych, analizę i interpretację danych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych przynajmniej w jednym obszarze rzeczywistości społecznej.

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Potrafi planować i organizować pracę własną oraz w zespole.

Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, podejściami badawczymi i pojęciami właściwymi dla socjologii w opisie i analizie problemów społecznych.

Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

Posiada umiejętność komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii socjologicznej oraz merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.

Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie socjologii, w języku polskim i języku obcym.

Potrafi wyszukiwać i posługiwać się dostępnymi aplikacjami do komunikacji cyfrowej, cyfrowej publikacji i prezentacji treści.

Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i angielskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Ma umiejętności językowe w zakresie socjologii zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Potrafi interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (nierówności społeczne, strukturę społeczną, zmiany społeczne, zróżnicowanie etniczne, płci, klasowe) posługując się wyobraźnią socjologiczną, zasadami analizy socjologicznej i odwołując się do osobistego doświadczenia.

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii i pozyskiwać dane do analizowania określonych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych).

Potrafi analizować przyczyny i przebieg określonych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) zgodnie z metodami pracy socjologa.

Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii.

Potrafi samodzielnie planować własne, permanentne poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii i dziedzin pokrewnych.

Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

Potrafi analizować proponowane rozwiązania konkretnych problemów i zaproponować odpowiednie rozstrzygnięcia.

Potrafi zastosować perspektywę socjologiczną do rozumienia różnych form życia społecznego i zachowań jednostek.

Potrafi posługiwać się wiedzą podzielaną z osobami z różnych środowisk społecznych w procesie komunikacji z respondentami w trakcie realizowanych badań.

Kompetencje społeczne

Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania i rozszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności.

Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego problemu.

Jest otwarty na nowe idee, wykazując gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów.

Dostrzega i rozumie potrzebę rozpatrywania zagadnień socjologicznych z różnych punktów widzenia, dąży do wielowymiarowej analizy, unikając uproszczeń i jednostronnych sądów, jednocześnie dopuszczając odmienne stanowisko.

Jest chętny do podejmowania pracy zespołowej; współdziała w grupie z zaangażowaniem wykonując określone zadania.

Rozumie potrzebę współpracy socjologa z instytucjami publicznymi, organizacjami, stowarzyszeniami, przedsiębiorstwami, ośrodkami nauki i kultury; jest chętny i gotowy zainicjować i podjąć z nimi współpracę.

Jest chętny i gotowy do samodzielnego inicjowania, projektowania i podejmowania podstawowych działań badawczych, celem rozwiązania praktycznego problemu.

Potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze, wykorzystując podstawową wiedzę i umiejętności badawcze, wykazuje się twórczym i kreatywnym podejściem do analizowanych zagadnień.

Samodzielnie identyfikuje problemy społeczne oraz aktywnie i twórczo poszukuje sposobów ich rozwiązania uwzględniając wiedzę i umiejętności socjologiczne.

Dba o swoje miejsce pracy i efektywnie organizuje własną pracę, znając możliwości i ograniczenia materialne i instytucjonalne; aktywnie poszukuje rozwiązań pojawiających się problemów materialnych i organizacyjnych w pracy.

Jest otwarty i chętny do podejmowania działań na rzecz społeczności lokalnej, wykazuje się aktywną postawą w debatach publicznych, chętnie prezentując własne stanowisko z perspektywy socjologicznej.

Jest wrażliwy na problemy społeczne jednostek i grup, wykazuje się empatią w relacjach z innymi ludźmi.

Jest zorientowany na poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnie projektuje swoje plany edukacyjne, wykorzystując różne formy kształcenia ustawicznego.

Jest otwarty i zorientowany na zdobywanie doświadczeń zawodowych, dostrzega i rozumie potrzebę łączenia wiedzy teoretycznej z praktyczną, wykazując się aktywną postawą w zdobywaniu kompetencji w przedsiębiorczości.

Projektując i realizując badania socjologiczne, postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce oraz identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy związane z pracą socjologa.

W czasie studiów kieruje się zasadami etycznymi w sposób odpowiedzialny i dojrzały podchodząc do wykonywania obowiązków studenckich.

W relacjach ze studentami, pracownikami uczelni i innymi współpracownikami okazuje szacunek.

Dostrzega i rozumie wartość dziedzictwa i dorobku socjologii, swoją postawą przyczynia się do rozwoju wiedzy socjologicznej, będąc zorientowanym na nowatorskość oraz wysoki poziom warsztatu socjologicznego; jest otwarty na podejmowanie krytycznej analizy dotychczasowych teorii i koncepcji socjologicznych, odważnie formułuje własne tezy i argumenty Jest kreatywny, samodzielnie poszukuje nowatorskich metod i narzędzi pracy socjologa; w komunikacji z otoczeniem w sposób refleksyjny wykorzystuje nowoczesne technologie.

Akceptuje konieczność krytycznego podejścia do zasobów informacyjnych.

Zdaje sobie sprawę z bycia częścią wspólnoty akademickiej oraz wynikających z tego praw i obowiązków, godnie reprezentuje tę wspólnotę zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym.

Potrafi dzielić się wiedzą socjologiczną zarówno z profesjonalistami, jak i laikami.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://rekrutacja.uni.opole.pl