Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Doradztwo filozoficzne z mentoringiem > Doradztwo filozoficzne z mentoringiem - profil praktyczny, II stopień, 2-letnie, stacjonarne

Doradztwo filozoficzne z mentoringiem - profil praktyczny, II stopień, 2-letnie, stacjonarne (2-PRK-DF-S.M.2-PP)

II stopnia
stacjonarne, 2-letnie
Język: polski

Doradztwo filozoficzne z mentoringiem

Kierunek Doradztwo filozoficzne z mentoringiem o profilu praktycznym to nowa propozycja, skierowana dla osób zainteresowanych studiami, które nie są przeciążone oderwanymi od życia teoriami. Studiami, które uczą konkretnych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Doradztwo filozoficzne to kierunek dla osób zainteresowanych filozofią w jej klasycznym rozumieniu – filozofią jako sztuką dobrej rozmowy i kształtowania siebie, własnego bytu. Sztuką obejmującą zarówno kompetencje retoryczne jak i umiejętność dobrego życia.  Filozofia pojmowana i nauczana tak, jak to miało miejsce w starożytnej Grecji pozwala odkryć potencjał terapeutyczny rozmowy rozumianej jako dialog. Pozwala też zdobyć kompetencje pozwalające na pracę zarówno w zawodach pomocowych (coach, mentor, doradca, pracownik społeczny) jak i w biznesie.  

Co daje studiowanie Doradztwa filozoficznego z mentoringiem?

Studiujący doradztwo filozoficzne uczą się jak poznawać siebie. Mierzą się z osobistymi trudnościami i zyskują wgląd w siebie. Poznają narzędzia skutecznego kierowania sobą (własnym życiem, karierą, rozwojem). Zdobywają poszukiwane wśród pracodawców kompetencje, przydatne w przedsiębiorstwach prywatnych i państwowych jednostkach edukacyjnych i pomocowych.  Szkolą się w prowadzeniu dialogu sokratejskiego, utrwalają kompetencje interpersonalne i retoryczne, rozwijają logiczne myślenie, pomysłowość i poszerzają swoje humanistyczne horyzonty.  

Działalność studencka

Studenci doradztwa filozoficznego z mentoringiem od pierwszego roku zapraszani są do dialogu na temat formuły studiów. Podczas zajęć studenci mają okazję doświadczać swojego realnego wpływu poprzez formułę kontraktów zawieranych z prowadzącymi. Cechą charakterystyczną studentów doradztwa filozoficznego jest ich samodzielność i odwaga w podejmowaniu działań w różnych dziedzinach życia społecznego. Są aktywni nie tylko w ramach istniejących  Stowarzyszeń (np. Stowarzyszenia Doradztwa Filozoficznego “Pogadalnia) ale też tworzenia własnych organizacji. Organizują wyjazdy w góry, spływy kajakowe, spotkania integracyjne. Biorą udział w organizacji konferencji i webinarów.  

Na studiach panuje przyjazna, swobodna  atmosfera wspólnej pracy, zachęcająca do przejmowania inicjatywy przez studentów.

Co można robić po tych studiach?

Absolwent Doradztwa filozoficznego z mentoringiem może znaleźć zatrudnienie jako: doradca filozoficzny, mentor, mediator, opiekun społeczny, trener rozwoju osobistego, edukator, doradca biznesowy, trener biznesu, coach, terapeuta filozoficzny itp. Nabywa również kompetencji, które mogą być przydatne w różnych innych zawodach wymagających pracy z ludźmi, takich jak pedagog, psycholog, terapeuta, opiekun społeczny czy katecheta.
 
Przykładowe miejsca pracy: korporacje, ośrodki rozwoju osobistego, poradnie zawodowe, świetlice, szkoły, domy opieki, hospicja, wszystkie przedsiębiorstwa gdzie istnieje zapotrzebowanie na osoby o wskazanych kompetencjach. Absolwenci tego kierunku posiadają umiejetności pozwalające im  organizować sobie samozatrudnienie, a także odnajdywać się we wszystkich  sektorach gospodarki.  

Szczegółowe informacje o studiach na kierunku Coaching filozoficzny można uzyskać w sekretariacie Instytutu Historii:  
 
45-083, Strzelców Bytomskich 2, 45-084 Opole , tel. (077) 401 61 80, e-mail: insthist@uni.opole.pl

Kierunki pokrewne

Psychologia, Pedagogika, Teologia, Socjologia, Nauki o rodzinie, Historia

Zasady kwalifikacji

O przyjęcie na te studia mogą ubiegać się absolwenci studiów pierwszego stopnia kierunków: Coaching filozoficzny, Filozofia, Politologia, Socjologia, Design i komunikacja społeczna, Praca Socjalna, Pedagogika (wszystkie specjalności), Resocjalizacja, Teologia oraz wszystkich kierunków studiów, które jako dyscyplinę wiodącą mają dyscyplinę humanistyczną lub społeczną.

LP.

Jednostka kwalifikacyjna

Waga

1

Ocena na dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia

1

Cudzoziemcy

Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i ośób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl

Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl

tel. +48 77 452 7496,      +48 77 452 7292

Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą)

adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9  45-054 m. Opole 

Przyznawane kwalifikacje:

Magister doradztwa filozoficznego z mentoringiem

Dalsze studia:

studia trzeciego stopnia, studia podyplomowe

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent doradztwa filozoficznego z mentoringiem charakteryzuje się wysokim poziomem kompetencji praktycznych, komunikacyjnych (interpersonalnych), może pracować wszędzie tam, gdzie istnieje dbałość o wewnętrzny przepływ informacji i bieżące rozwiązywanie problemów rodzących się w relacjach interpersonalnych. Absolwent doradztwa filozoficznego z mentoringiem jest osobą przygotowaną do pracy w instytucjach państwowych i pozarządowych, towarzystwach i fundacjach, dużych, średnich i małych przedsiębiorstwach, ale też z osobami w trudnych sytuacjach życiowych. Jest wyposażony w kompetencje, które pozwolą mu podejmować działalność społeczną wspierającą lokalne struktury zajmujące się działaniem na rzecz jednostek i rodzin. Doradca filozoficzny rozpoznaje, reaguje i rozwiązuje problemy wynikające z konfliktu: wartości, światopoglądów, postaw życiowych, interesów. Łagodzi powstałe napięcia i przyczynia się do utrzymywania wysokiego poziomu zorganizowania w instytucjach, w których pracuje. Doradca filozoficzny może wspierać kadrę zarządzającą, przyczynia się do właściwego przepływu informacji pomiędzy pracownikami i dyrekcją, pracownikami o wyższych i niższych kompetencjach oraz rozpoznaje potrzeby pracowników. Doradca filozoficzny i mentor to osoba o wysokim poziomie samoświadomości, znająca własne ograniczenia i uwarunkowania, a przez to zdolna prowadzić pogłębiony dialog z innymi osobami. Posiada kompetencje komunikacyjne kształtowane w ramach przedmiotów filozoficznych, rozwijających umiejętności opartych na dialogu sokratejskim. Ma świadomość uwarunkowań psychologicznych związanych ze złożoną naturą ludzkich emocji i motywacji.

Standardy nauczania

Uchwała nr 142/2020-2024 Senatu Uniwersytetu Opolskiego
z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie uchwalenia programu studiów drugiego (II) stopnia na kierunku DORADZTWO FILOZOFICZNE Z MENTORINGIEM w Uniwersytecie Opolskim

Efekty kształcenia

Na kierunku Doradztwo filozoficzne z mentoringiem drugiego stopnia, stacjonarne, profil praktyczny efekty uczenia się osiągane poprzez realizację przewidzianych programem studiów modułów kształcenia, które odpowiadają grupom przedmiotów.
Przedmioty podstawowe (w harmonogramie studiów 37 ECTS), przedmioty kierunkowe (w harmonogramie studiów 17 ECTS), przedmioty kierunkowe do wyboru (w harmonogramie studiów 56 ECTS) oraz inne przedmioty obowiązkowe (w harmonogramie studiów 10 ECTS). Łączna suma punktów wynosi 120 ECTS.
Na studiach stacjonarnych przedmioty realizowane są w wymiarze 60, 45 i 30 godzin. Studentów obowiązuje: Szkolenie biblioteczne – 2 godz. jednorazowo, Szkolenie z bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) – 4 godz. jednorazowo – oba szkolenia na I semestrze studiów, oraz Szkolenie z zakresu ochrony własności intelektualnej - 2 godziny jednorazowo na II semestrze studiów (Uchwała nr 125/2020-2024 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z dnia 29 czerwca 2021 r.). Studenci mają możliwość realizacji lektoratów z języka obcego na poziomie B2+ na II semestrze.
W harmonogramie studiów przeważają zajęcia o charakterze aktywnym – ćwiczeń jest 290 godz. (27,62%), konwersatoriów – 165 godz. (15,71%), warsztatów - 285 godz. (27,14%). Udział wykładów kształtuje się na poziomie: 205 godz. (19,52%). W harmonogramie znajdują się Kursy zmienne ogólnouczelniane (KZO - do wyboru) w sumie 45 godz., których forma zależna jest od oferty zaproponowanej na liście kursów. Seminaria dyplomowe stanowią 60 godz. (5,71%). Dodatkowo w harmonogramie znajduje się 480 godz. praktyk zawodowych. Wymiar zajęć prowadzonych w formie tradycyjnego wkładu został ograniczony do niezbędnego minimum. Sprzyja to skutecznemu osiąganiu zakładanych efektów uczenia się w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych.
Absolwent doradztwa filozoficznego z mentoringiem potrafi prowadzić sesje coachingu, doradztwa filozoficznego i mentoringu oraz a także superwizji. Posiada też umiejętności pozwalające mu twórczo rozwijać narzędzia i metody różnych dyscyplin pomocowych. Jest osobą, która posiada kulturę logiczną, wiedzę psychologiczną i filozoficzną pozwalającą na twórcze rozwijanie technik pracy z drugim człowiekiem. Posługuje się swobodnie dialogiem sokratejskim jako narzędziem tzw. „dobrej rozmowy”. Cechuje go elastyczność w doborze metod i podejściu do każdego indywidualnego przypadku.
Absolwent zna metody prowadzenia sesji doradztwa i mentoringu filozoficznego, a także rodzaje coachingu, mentoringu i terapii filozoficznej. Zna założenia dialogu sokratejskiego (tzw. dobrej rozmowy). Ma wiedzę na temat współczesnych nurtów psychoterapii. Jest obeznany z podstawami psychologii rozwojowej. Zna historię rozwoju najważniejszych koncepcji filozoficznych, podstawy logiki formalnej i teorii rozumowań. Szczególnie dobrze jest obznajomiony z klasycznymi wzorcami sztuki życia. Ma pogłębioną znajomość różnych koncepcji etycznych. Zna kodeks etyczny mentora i doradcy i rozumie konieczność superwizji w zawodach pomocowych.
Absolwent potrafi przede wszystkim prowadzić profesjonalne sesje mentoringu i doradztwa filozoficznego. Potrafi posługiwać się dialogiem sokratejskim w różnych kontekstach, dostosowując metody pracy do aktualnej sytuacji. Sprawnie tworzy własne narzędzia pracy coachingowej i mentoringowej. Potrafi przeprowadzić superwizję sesji coachingowej i mentoringowej a także autocoaching i automentoring z zastosowaniem różnych technik. Jasno formułuje twierdzenia, w szczególności twierdzenia filozoficzne w postaci tezy, bronionej w formie rozprawki – potrafi pisać eseje filozoficzne. zajęć integracyjnych z różnymi grupami, dobierając metody pracy do konkretnej sytuacji. Posiada umiejętność analizy etycznej, trafnie stosując zapisy kodeksu etycznego coacha, mentora i terapeuty do analizy konkretnych sytuacji praktycznych;
Absolwent jest gotowy krytycznie podejść do własnych kompetencji zawodowych i interpersonalnych oraz asertywnie wyrażać swoje stanowisko, wykorzystując narzędzia pojęciowe filozofii. Rozumie i stosuje zasady etyczne w praktyce zawodowej i życiu prywatnym. Wykazuje gotowość do poszukiwania ambitnych, twórczych i odważnych rozwiązań problemów społecznych. Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, wzajemnej życzliwości.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://rekrutacja.uni.opole.pl